پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

چرا و چگونه استراتژی معاملاتی داشته باشیم؟

استراتژی معاملاتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ چگونه برای خود استراتژی معاملاتی طراحی کنیم؟

استراتژی معاملاتی یکی از باید های معامله گری!

به مانند هر حرفه ی دیگری ، فعالیت در حوزه ی معامله گری نیز نیازمند رعایت قوانین و الزاماتی است . یکی از باید های حرفه معامله گری داشتن استراتژی معاملاتی مدون است .

استراتژی معاملاتی، مجموعه ای از قوانین و مقرراتی است که معامله گر برای خود در نظر می گیرد و در صورت مشاهده ی آن قوانین وارد معامله می شود .  یک استراتژی معاملاتی اهداف مالی سرمایه گذار از جمله سطح تحمل ریسک، نیازهای مالی بلند مدت و کوتاه مدت، و افق زمانی مد نظر معامله گر را مشخص می کند.

چرا استراتژی معاملاتی داشته باشیم؟!

دلایل زیادی را می توان برای لزوم وجود استراتژی مشخص در معامله گری برشمرد.یکی از مهم ترین آن ها عدم دخالت عواطف و احساسات در معامله گری هست . بازار های مالی همواره در حال نوسان هستند و ناگزیر عواطف و احساسات انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهند.از طرفی تصمیمات انسان ها در شرایط ترس و یا طمع ، با خطا همراه اند و این امر لزوم وجود یک طرح و برنامه ای مدون را یادآور می شود تا از تصمیم گیری های هیجانی که باعث متضرر شدن معامله گر خواهد شد ، جلوگیری کند .

طراحی استراتژی معاملاتی

اگر بخواهید برای خودتان استراتژی معاملاتی خاصی را طراحی کنید، باید ابتدا برای سؤالات زیر پاسخ های مشخصی داشته باشید و روند زیر را طی کنید:

درجه ریسک پذیری شما به عنوان معامله گر در چه سطحی است؟

شما به عنوان معامله گر باید تعیین کنید که روی هر معامله چند درصد از سرمایه ی خود را ریسک خواهید کرد و حد ضررتان چه قدر خواهد بود . این حد ریسک در بین معامله گران مختلف متفاوت بوده و از ۱ الی ۳ درصد روزانه متغیر است . به این معنی که معامله گر در طول یک روز اگر بیش از ۵ درصد سرمایه ی خود را از دست داد دست از معامله می کشد و به بررسی اشتباهات خود می پردازد .

 

به دنبال جه اهداف منطقی در معاملات خود هستید؟!

شما باید سود منطقی مورد انتظار خود را قبل از طراحی استراتژی مشخص کنید . این انتظارات در ابعاد هفتگی، ماهانه و سالانه تعیین می شوند . این کار باعث می شود شما انتظارات معقولی از بازار داشته باشید و از عملکرد خود احساس رضایت کنید.

 

تایم فریم معاملاتی شما چیست؟!

برخی افراد دارای شخصیت عجولی هستند و برخی افراد توانایی صبر در روی معامله ی خود را دارند . افراد صبور باید استراتژی های خود را در تایم فریم های بلند مدتی تر طراحی و اجرا کنند. و افراد عجول بهتر است از دی تریدینگ یا استراتژی های کوتاه مدتی استفاده کنند . ممکن است یک برنامه ی معاملاتی برای یک شخص سود ده باشد در حالی که برای فرد دیگری مناسب نباشد و این امر اهمیت تفاوت های شخصیتی را در انتخاب برنامه ی معاملاتی یاد آور می شود .

 

معیارهای تعیین نقاط ورود و خروج چیست؟!

بهینه کردن نقطه ی ورود به معامله باعث خواهد شد ریسک کمتری متوجه حساب معاملاتی شود. به عبارت دیگر در این صورت ریسک به ریوارد معامله بهینه تر خواهد شد . شما به عنوان معامله گر باید نشانه ی مشخصی را به منظور ورود به معامله در نظر بگیرید.بطور مثال یکی از نشانه های ورود در تکنیکال این است که معامله گر با شکست خط روند نزولی در اندیکاتور ار اس ای (RSI) وارد معامله می شود .

 

تعریف حد سود و حد ضرر

بر هیچ کسی پوشیده نیست که معامله بدون داشتن حد ضرر مانند ساختن خانه ای در مسیر سیلاب است . استراتژی مورد نظر باید برای مشخص کردن حد ضرر و حد  سود تعریف کمی مشخصی را ارائه دهد تا از ضرر های بزرگ جلوگیری کند .

 

روش مورد استفاده در استراتژی معاملاتی

بیشتر استراتژی‌های معاملاتی بر اساس تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی هستند و از اطلاعات قابل اندازه گیری و کمی بازار استفاده می کنند . استراتژی‌هایی که بر شاخص‌های تکنیکال متکی هستند، تمایل دارند بر واکنش های بازار به سطوح قیمتی و حرکات قیمت تمرکز کنند. به عنوان مثال، شاخصی تکنیکالی مانند میانگین متحرک، می تواند برای طراحی یک استراتژی معاملاتی استفاده شود که طبق آن اگر میانگین متحرک کوتاه مدت در پایین یا بالای میانگین متحرک بلند مدت قرار بگیرد سیگنال های فروش و یا خرید توسط استراتژی صادر می شود.

برخلاف استراتژی های معاملاتی تکنیکالی ، استراتژی های معاملاتی بنیادی بر عوامل بنیادی متکی هستند. به عنوان مثال، یک استراتژی بنیادی ممکن است بر معیارهایی مانند سودآوری و رشد درآمد برای ایجاد یک سری فرصت های معاملاتی تمرکز کند .

 

ارزیابی استراتژی معاملاتی

بعد از طراحی استراتژی معاملاتی طبق نکات گفته شده نوبت به ارزیابی یا  بک تست گرفتن از استراتژی می رسد.منظور از بک تست، ارزیابی میزان کارایی برنامه معاملاتی طراحی شده است . یکی از روش های بک تست گرفتن استراتژی،  استفاده از پیپر تریدینگ (Paper Trading) است. دلیل استفاده از نام معاملات کاغذی یا پیپر تریدینگ این است که در گذشته معامله‌گرها برای آزمودن استراتژی‌هایشان،‌ نقاط ورود و خروج برای دارایی‌های مختلف را روی کاغذ ثبت می کردند و با دنبال‌کردن قیمت روز، میزان سود و زیان پرتفولیوی خود را محاسبه می‌کردند.

این امر باعث می شود معامله گر بدون دخالت دادن اصل سرمایه ی خود اقدام به ارزیابی استراتژی خود کند و با اطمینان خاطر بیشتری از استراتژی خود را در فضای واقعی به کار بگیرد . البته امروزه پلتفرم های انلاین پیپر تریدینگ راه اندازی شده اند که در آن ها نیازی به استفاده از کاغذ به شکل سنتی نیست .

جمع بندی

در بازار های مالی معامله گرانی موفق می شوند که معامله گری را به عنوان شغلی در نظر بگیرند که دارای قوانین و مقررات خاصی است . بدیهی است که  برای موفقیت در این شغل علاوه بر تقویت بُعد روانشناسی فردی و و توانمندی های تکنیکالی و بنیادی (یا سایر روش های تحلیلی) باید این اطلاعات را بصورت یک برنامه ای مشخص در قالب استراتژی معاملاتی اجرا نمود.

 

با شرکت در دوره آموزشی معامله گری حرفه ای با استراتژی معاملاتی Integrated ACD می توانید با یکی از قدرتمند ترین استراتژی های معاملاتی مورد استفاده در بازار سرمایه ایران و بازارهای جهانی آشنا شوید و در معاملات شخصی خود از این استراتژی استفاده کنید. برای مشاهده اطلاعات دوره آموزشی معامله گری حرفه ای با استراتژی معاملاتی Integrated ACD و ثبت نام اینجا کلیک کنید و یا با شماره تلفن های ۰۲۱۴۴۸۲۳۲۶۰ و ۰۲۱۹۱۳۰۶۱۶۸ تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه