پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

شاخص صنعتی داوجونز

آشنایی با شاخص صنعتی داوجونز و اهمیت آن

شاخص صنعتی داوجونز یکی از شاخص های سهامی مهم در بازار فارکس است که معامله گران بازارهای جهانی و به خصوص معامله گران بازارهای سهام در سرتاسر دنیا آن را رصد می کنند. در این مطلب آموزشی سعی داریم به معرفی این شاخص بپردازیم و مهم ترین داده های اقتصادی را که بر آن تاثیر می‎گذارند، مورد بررسی قرار دهیم.

شاخص صنعتی داوجونز

شاخص میانگین صنعتی داوجونز یکی از شاخص‎ های سهامی مهم در بازار فارکس است.شاخص داوجونز منعکس کننده تغییرات قیمتی ۳۰ شرکت بزرگ است که در بورس اوراق بهادار نیویورک و نزدک معامله می شوند. شاید برایتان سوال پیش بیاید که اسم این شاخص از کجا نشئت می‎گیرد. این شاخص توسط چارلز داو و ادوارد جونز در سال ۱۸۹۶ کشف شد و به احترام این دو شخص، نام داوجونز برای این شاخص انتخاب شد. که از آن به عنوان معیاری برای اندازه گیری وضعیت اقتصاد بزرگ آمریکا یاد می شود. نماد شاخص صنعتی داوجونز به اختصار DJIA است.

اهمیت شاخص داوجونز

این شاخص از منظر تاریخی به عنوان دومین شاخص مهم سهامی در اقتصاد آمریکا شناخته می شود. و به علت اینکه سهام شرکت هایی که در این شاخص به کار برده شده است که از صنعت‎های مختلفی هستند و در سود آوری به شرایط قابل قبول و سود آوری پایداری رسیده اند، از این شاخص به عنوان یکی از پر استفاده ترین شاخص های سهامی در دنیا یاد می شود که معامله گران بازارهای جهانی همواره آن را رصد می کنند. همچنین می توان گفت این شاخص معیاری برای اندازه گیری سلامت اقتصاد آمریکا نیز می باشد.

تأثیر داده های تورمی در شاخص داوجونز

اگر اقتصاد در شرایطی قرار بگیرد که نرخ تورم از تورم هدف فدرال رزرو فاصله بگیرد و شاهد سقف شکنی در تورم مصرف کننده و تورم تولید کننده اقتصاد آمریکا باشیم، بانک مرکزی آمریکا اقدام به افزایش نرخ بهره و یا اعمال سیاست های انقباضی از مسیرهای مختلف خواهد کرد.

این افزایش در نرخ بهره و سیاست های انقباض پولی،  باعث سخت تر شدن تأمین مالی برای شرکت های بورسی خواهد شد و این شرکت ها تحت فشار قرار گرفته و روند سود سازی آن‎ها کاهشی خواهد شد. و به همین دلیل معمولاً در شرایطی که داده های تورمی در حال سقف شکنی هستند شاخص های سهامی من جمله شاخص صنعتی داوجونز نزولی خواهد بود. حال اگر در اقتصاد شاهد انبساط پولی و کاهش نرخ بهره باشیم، شاخص های سهامی روند مثبتی خواهند داشت.

تاثیر داده PMI در شاخص داوجونز

علاوه بر شرایط انقباضی و یا انبساطی در اقتصاد، یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که در بازار سهام و روند قیمتی شاخص‎ های سهامی تاثیر گذار است، رشد و یا رکود در اقتصاد است. اگر اقتصاد درگیر رکود باشد به انداز‎ه عرضه هایی که در اقتصاد صورت می‎ گیرد، تقاضایی متناسب با آن وجود نخواهد داشت. و وقوع رکود در اقتصاد سود آوری صنایع بورسی را به شدت کاهشی خواهد کرد.

یکی از شاخص هایی که احتمال وقوع رشد و یا رکود در اقتصاد را نشان خواهد داد شاخص مدیران خرید یا شاخص PMI  است. حال اگر اقتصاد در شرایط رشدی قرار بگیرد و PMI در محدوده های بالای ۵۰ باشد و روندی رشدی را طی کند برای بازار سهام و شرکت های  بورسی خبر خوبی است.

تاثیر GDP در شاخص داوجونز

یکی از موثرترین داده های اقتصادی در بازار سهام و شاخص های سهامی، داده‎ تولید ناخالص داخلی یا GDP است. در زمان‎ هایی که تولید ناخالص داخلی بهتر از انتظارات بازار منتشر می‎ شود و روندی صعودی دارد معمولاً انتظار داریم شاخص های سهامی به این اتفاق واکنش مثبتی نشان دهند و در دوره هایی که تولید ناخالص داخلی با کاهش سنگینی روبرو می شود و اقتصاد درگیر رکود است ریزش‎ های بزرگ در بازار سهام اتفاق خواهد افتاد.

علاوه بر موارد گفته شده، در طبقه بندی دارایی ‎ها، بازار سهام به عنوان یک دارایی ریسکی تعریف می شود و در دوره هایی که اقتصاد درگیر جنگ و یا نا امنی و ریسک هایی مانند شیوع ویروس کرونا هست، معمولا بازار سهام واکنش خوبی به این اتفاق نشان نمی دهد و شاهد شکل گیری روندی منفی در سهام و شاخص های سهامی خواهیم بود.

اگر علاقمند به سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی هستید و میخواهید به یک معامله گر حرفه ای بازارهای جهانی تبدیل شوید، پیشنهاد می کنیم در چهارمین دوره آموزشی جامع سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی که با تمرکز بر بازار رمزارزها، فارکس (جفت ارزها)، کامودیتی ها و بازارهای دوطرفه و با تدریس برترین اساتید این حوزه برگزار می شود شرکت نمایید.برای مشاهده اطلاعات دوره آموزشی اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه