پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

پراپ تریدینگ چیست؟

آشنایی با پراپ تریدینگ، شرکت های پراپ و مزایا و معایب پراپ تریدینگ

یکی از مشکلات بزرگ معامله ‎گران در بازار فارکس این است که از سرمایه کافی برای معامله کردن در بازار فارکس برخوردار نیستند. و چون در سرمایه گذاری و ترید هر چقدر سرمایه اولیه شما بیشتر باشد مقدار سود کسب شده نیز بیشتر خواهد شد در این مطلب سعی داریم پاسخی به این مشکل ارائه دهیم.

پراپ  تریدینگ چیست؟

پراپ تریدینگ نوع خاصی از سرمایه گذاری است که در آن شرکت و نهاد مالی خاصی سرمایه اولیه ای را در اختیار معامله گران قرار می دهد. و معامله گران با استفاده از سرمایه شرکت پراپ، معامله می کنند و در صورت کسب سود، بنا بر توافقی که بین شرکت پراپ و شخص معامله گر صورت گرفته است، سود کسب شده بین آن ها تقسیم می شود.

مکانیزم فعالیت در شرکت های پراپ

برای شروع فعالیت در شرکت های پراپ، ابتدا شما باید با پرداخت هزینه های مشخص، اجازه شرکت در چالش مشخصی را دریافت بکنید. هدف از این چالش این است که صلاحیت شخص معامله گر برای کسب سود به میزان مشخص و افزایش موجودی حساب با رعایت قوانین مدیریت سرمایه برای شرکت پراپ اثبات شود.

چالش هایی که توسط شرکت های پراپ برای معامله گران طراحی می ‎شود ممکن است یک یا چند مرحله ای باشند. در چالش های تک مرحله ای، شما روی یک حساب دمو معامله خواهید کرد و در صورت رسیدن به هدف سود مد نظر شرکت در زمان معین، حساب اصلی تحویل شما خواهد شد. در چالش های دو مرحله ای معامله گر در دو مرحله این چالش را سپری خواهد کرد.

مزایا و معایب پراپ تریدینگ

یکی از مزیت های بزرگ پراپ تریدینگ عدم ریسک روی سرمایه  شخصی است. علت اصلی بسیاری از خطاهای روانشناختی که در معامله گری اتفاق می افتد ترس ناشی از، از دست دادن سرمایه شخصی است. اگر شما روی سرمایه شخصی خودتان معامله انجام دهید به علت تعصبی که نسبت به سرمایه خود دارید دچار خطاهای روانشناختی در معامله گری می شوید. در پراپ تریدینگ شما روی حساب شرکت پراپ معاملات خود را انجام می دهید و به همین علت از نظر روانشناختی با آرامش خاطر بیشتری معامله می کنید.

مزیت بزرگ دیگر شرکت های پراپ، امکان معامله با سرمایه های بالا هست. بسیاری از افراد از سرمایه های بزرگی برای معامله گری برخوردار نیستند و همین عامل باعث می‎شود افرادی که از سرمایه های بزرگ برخوردار نیستند حتی با کسب درصد بازدهی خوب از بازار، از سود های بزرگ بی نصیب بمانند. در پراپ تریدینگ شما کافی است هزینه شرکت در چالش را پرداخت کنید و در صورت برنده شدن در چالش، حساب های معاملاتی بزرگ در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

شاید تنها عیب معامله گری در شرکت‎های پراپ، هزینه هایی است که شما در قبال شرکت کردن در چالش پرداخت می کنید و در صورت موفق نشدن در چالش مورد نظر شرکت پراپ، باید دوباره هزینه چالش را پرداخت کنید تا اجازه شرکت در چالش جدید به شما داده شود.

نکات مهم در پراپ تریدینگ

نکته‎ مهمی که در چالش های شرکت‎ های پراپ وجود دارد رعایت دراودان (drawdown) مد نظر شرکت است. منظور از دراودان، میزان کاهش ارزش پرتفوی یک سرمایه‌گذار، نسبت به بیشترین مقدار آن در یک بازه زمانی مشخص است. یعنی در زمان پاس کردن چالش و حتی بعد از پاس کردن چالش و بعد از دریافت حساب اصلی لازم است تا میزان دراودان روزانه و دراودان کلی مد نظر شرکت را رعایت کنید و اگر میزان افت سرمایه شما نسبت به بیشترین مقدار آن، بیشتر از دراودان مد نظر شرکت پراپ باشد، حساب معاملاتی شما بسته خواهد شد و باید دوباره در چالش شرکت کنید.

جمع بندی پراپ تریدینگ

شرکت های پراپ پاسخ بسیار مناسبی برای یکی از مشکلات بزرگ معامله گران در بازار فارکس، یعنی نبود سرمایه کافی، هستند. به تازگی پلتفرم های پراپ در ایران در حال گسترش هستند. اگر قصد معامله گری در شرکت های پراپ را دارید حتما از پلتفرم های معروف استفاده کنید و قبل از شرکت در چالش، قوانین مربوط به شرکت مورد نظر را کامل مطالعه کنید.

 

اگر علاقمند به سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی هستید و میخواهید به یک معامله گر حرفه ای بازارهای جهانی تبدیل شوید، پیشنهاد می کنیم در چهارمین دوره آموزشی جامع سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی که با تمرکز بر بازار رمزارزها، فارکس (جفت ارزها)، کامودیتی ها و بازارهای دوطرفه و با تدریس برترین اساتید این حوزه برگزار می شود شرکت نمایید.برای مشاهده اطلاعات دوره آموزشی اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه