پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

شاخص قیمت مسکن یا HPI

آشنایی با شاخص قیمت مسکن یا HPI و بررسی تأثیر آن بر بازارهای مالی

یکی از داده‎های اقتصادی مهم در اقتصاد آمریکا که بانک مرکزی آمریکا برای اعمال سیاست‎ های پولی خود به آن نگاه می‎کند شاخص قیمت مسکن یا House price index است. قیمت مسکن به علت تاثیری که در هزینه های سبد مصرفی خانوار می‎ گذارد از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل در این مقاله آموزشی قصد داریم به معرفی این داده مهم و تاثیر آن بر بازارهای مالی بپردازیم.

HPI یا House price index یا شاخص قیمت مسکن

شاخص قیمت مسکن یا به اختصار HPI یک شاخص اقتصادی است که متوسط تغییرات قیمت مسکن در اقتصاد یک کشور را به تصویر می‎کشد. این شاخص علاوه بر این که تغییرات قیمت مسکن در یک اقتصاد را ارائه می کند می‎تواند روند بازار اجاره در یک اقتصاد و روند وام های مسکن را نیز نشان دهد.

شاخص قیمت مسکن توسط آژانس مالی مسکن فدرال یعنی Federal Housing Finance Agency یا به اختصار FHFA محاسبه و اعلام می‎ شود. در اقتصاد بزرگ آمریکا تعیین روند کلی بازار مسکن برای قانون‎ گذاران و سیاست‎ گذاران پولی از اهمیت بالایی برخوردار است که شاخص قیمت مسکن یا HPI به عنوان یک شاخص مهم این روند را به تصویر می‎ کشد.

تاثیر HPI در بازار جفت‎ ارزها

در حالت کلی می ‎توان گفت مقادیر بالاتر از پیش بینی های بازار برای شاخص قیمت مسکن یک کشور، برای ارزش ارز آن کشور خوب است و باعث تقویت ارزش یک ارز در بازار فارکس می ‎شود.

اگر قیمت مسکن در یک اقتصاد افزایشی باشد هزینه های خانوار افزایشی می شود و نهاد سیاست گذار پولی یعنی بانک مرکزی در مقابل این افزایش قیمت مسکن اقدام به اعمال سیاست های پولی انقباضی کرده و سیاست های انقباضی مانند افزایش نرخ بهره و کاهش ترازنامه بانک مرکزی، باعث تقویت ارزش ارز مورد نظر در بازار فارکس در برابر سایر ارزها می‎شود.

از طرفی دیگر اگر قیمت مسکن در یک اقتصاد کاهش قابل توجهی را ثبت کرده باشد، دست بانک مرکزی برای اعمال سیاست های انبساطی تر باز خواهد بود و می توان انتظار کاهش نرخ بهره و یا تزریق پول به اقتصاد از طرف بانک مرکزی را داشت. این گونه سیاست های انبساطی باعث کاهش ارزش ارز مورد نظر در بازار فارکس خواهد شد.

ناگقته نماند که برای اعمال سیاست‎ های پولی، شاخص قیمت مسکن تنها اندیکاتور مورد توجه بانک‎ های مرکزی نیست و قیمت مسکن و هزینه های مسکن شامل بخش مشخصی از سبد مصرفی خانوار می شود و شاخص های قیمتی مهم دیگری مثل شاخص CPI  و PCE که مهم ترین شاخص ‎های قیمتی برای سنجش میزان تورم سبد مصرفی خانوار هستند از اهمیت بالاتری در تصمیم‎ گیری‎ های بانک ‎های مرکزی برخوردارند.

روند شاخص HPI در اقتصاد آمریکا

 

بعد از اعمال سیاست‎ های پولی انبساطی توسط بانک مرکزی آمریکا  برای احیای اقتصاد بعد از همه‎ گیری کرونا شاهد رشد قیمت مسکن در اقتصاد آمریکا بودیم که باعث افزایش هزینه ‎های مصرفی خانوار شده بود.

برای مقابله با این افزایش تورم و افزایش قیمت مسکن که خود را در شاخص های تورمی مثل CPI و PCE نشان می داد، بانک مرکزی آمریکا اقدام به افزایش نرخ بهره کرد. این افزایش نرخ بهره به منظور سرکوب تقاضا در اقتصاد شکل گرفت و بعد از اعمال سیاست‎ های پولی انقباضی شاهد کاهش قیمت مسکن در اقتصاد آمریکا بودیم.

بحران مالی ۲۰۰۸

یکی دیگر از نکات مهم روند قیمتی مسکن در اقتصاد آمریکا ریزش سنگین قیمت مسکن در اقتصاد این کشور در بحران مالی ۲۰۰۸ اقتصاد آمریکا هست. بعد از احیای اقتصاد از سال ۲۰۱۰ شاهد افزایش دوباره در قیمت مسکن در اقتصاد آمریکا بودیم که این افزایش قیمت در سال ۲۰۲۱ تقویت شد.

جمع بندی

شاخص قیمت مسکن یکی از شاخص ‎های مهمی است که در کنار سایر داده های اقتصادی در بازار فارکس تاثیر به سزایی در روند قیمتی جفت ارزها خواهد گذاشت و تحلیل روند این داده در یک اقتصاد ما را در تحلیل روند آتی جفت ارزها یاری خواهد کرد.

اگر علاقمند به سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی هستید و میخواهید به یک معامله گر حرفه ای بازارهای جهانی تبدیل شوید، پیشنهاد می کنیم بسته آموزشی جامع سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی که با تمرکز بر بازار رمزارزها، فارکس (جفت ارزها)، کامودیتی ها و بازارهای دوطرفه و با تدریس برترین اساتید این حوزه ارائه شده است را تهیه نمایید.برای مشاهده اطلاعات بسته آموزشی اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه