پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

انواع روش های سرمایه گذاری در طلا

چه روش هایی برای سرمایه گذاری در بازار طلا وجود دارد؟ مزایا و ریسک هر یک از روش های سرمایه گذاری در طلا چیست؟

چرا بازار طلا؟!

سرمایه گذاران به دلایل زیادی تمایل به سرمایه گذاری در طلا دارند. این فلز  به واسطه ویژگی های خاص خود تفاوت های زیادی با  اوراق بهادار سنتی مانند سهام و اوراق قرضه دارد.سرمایه گذاری در طلا جریان نقدی برای سرمایه گذار ایجاد نمی کند، از این رو سرمایه گذاران طلا را به عنوان یک ابزار ذخیره ارزش می شناسند و از آن به عنوان سپرتورمی برای حفظ قدرت خرید خود استفاده می کنند.در کشورمان نیز به علت رشد مداوم پایه ی پولی و نقدینگی و آثار تورمی آن و سایر محرک های افزایش تورم ، سرمایه گذاری در طلا یکی از راه های در امان ماندن از این تورم و حفظ قدرت خرید است.

از دیگر ویژگی های متمایز طلا که این دارایی را به یک سرمایه گذاری جذاب تبدیل می کند عبارت است از این که در مواقع ناامنی و جنگ بطور سنتی تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در طلا افزایش می یابد.

انواع روش های سرمایه گذاری در طلا

اکنون لازم است با انواع روش های سرمایه گذاری در بازار طلا آشنا شویم:

طلای فیزیکی

 خرید و نگه داری طلای فیزیکی به اشکال گوناگون از روش های سنتی سرمایه گذاری در این فلز گران بها محسوب می شود . امروزه در ایران طلای فیزیکی با انواع مختلفی مانند شمش ، طلای زینتی، سکه و… یافت می شود و روش های مختلفی برای سرمایه گذاری در طلای فیزیکی وجود دارد .

نوع دیگر طلا که عمدتا مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته، طلای آب شده است . علت استقبال از طلای آب شده این است که طلافروشان در هنگام فروش سکه و جواهرات زینتی مبالغی تحت عنوان حق ضرب (برای سکه)، اجرت ساخت و مالیات (برای طلای زینتی و..) از خریداران دریافت می کنند که در طلای آب شده این هزینه ها برای مشتری وجود نخواهد داشت.و مشتری خواهد توانست با مبلغ ثابتی مقدار طلای بیشتری را نسبت به طلای زینتی یا سکه خریداری نماید.

ریسک های سرمایه گذاری در طلای فیزیکی

یکی از مهم ترین ریسک هایی که سرمایه گذاران طلای فیزیکی را تهدید می کند، ریسک نگهداری این فلز گران بها است . ریسک دومی که سرمایه گذاران طلای فیزیکی باید مدنظر قرار دهند خطر سوء استفاده کلاهبرداران است. چرا که شناخت طلای اصل از طلای تقلبی یا تفاوت عیارهای طلا نیازمند دانش تخصصی این حوزه است و این ریسک مهم هنگام خرید سرمایه گذاران  طلای فیزیکی را تهدید می کند . ریسک مهم دیگر توجه به سقف های قیمتی در اشکال گوناگون طلا علی الخصوص سکه می باشد. سرمایه گذاران  در هنگام خرید سکه باید توجه داشته باشند که در سقف های قیمتی اقدام به خرید نکنند چرا که در اغلب اوقات سکه دارای حباب قیمتی می باشد و عدم توجه به آن موجب متضرر شدن سرمایه گذار خواهد شد.

گواهی سپرده کالایی سکه طلا

گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که نشان دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس (غالباً بورس های کالایی) صادر می‌گردد. در این فرآیند پس از تودیع محصول از سوی مالک کالا به یکی از انبارهای پذیرش شده از سوی بورس کالای ایران، گواهی سپرده کالایی (قبض انبار) از سوی انبار دار ، صادر شده و در اختیار مالک کالا قرار می گیرد . پس از صدور گواهی سپرده کالایی، مالک کالا می تواند با مراجعه به یکی از کارگزاران دارای مجوز معاملات در بورس کالای ایران و ارائه گواهی سپرده کالایی ، درخواست فروش محصول خود را در بورس کالای ایران ارائه نماید. همچنین امکان تامین مالی و اخذ تسهیلات از نظام بانکی به پشتوانه گواهی کالایی صادرشده وجود دارد.

گواهی سپرده کالایی سکه طلا چه مزیت هایی دارد؟

  • از بین بردن ریسک های خرید و نگه داری طلای فیزیکی از قبیل سرقت ریسک، کلاهبرداری و…
  • امکان برخورداری از نقدشوندگی بالاتر و سریع تر از طریق معاملات آنلاین گواهی سپرده سکه طلا در بورس
  • کارمزد پایین تر نسبت به سایر انواع روش های سرمایه گذاری
  • برخورداری از معافیت مالیاتی با خرید سکه از طریق گواهی سپرده کالایی سکه
  • امکان وثیقه گذاری گواهی سپرده کالایی برای دریافت اعتبار، تسهیلات و…
  • دست یابی به قیمت بهینه با مکانسم عرضه و تقاضا و کاهش ریسک مربوط به حباب سکه و قیمت گذاری دستوری

صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا

صندوق کالایی قابل معامله  (ETC) یکی از ابزارهای مالی نوین هستند که به سرمایه گذاران این امکان را می دهند که به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه های حمل و نقل ، انبارداری و خسارت های احتمالی آن ، اوراق این صندوق ها را خریداری نمایند.

با خرید این اوراق، سرمایه گذار در عین داشتن مالکیت کالای موردنظر، مسئولیت نگهداری ازآن کالا را بر عهده ندارد. به عبارت دیگر، این صندوق ها بخش قابل ملاحظه ای از وجوه گردآوری شده خود را به سرمایه گذاری در کالای خاص اختصاص میدهند و علاقه مندان به سرمایه گذاری در آن کالای خاص اقدام به خرید واحدهای این صندوق ها می کنند.

این ابزار دقیقاً مانند سهام عادی و صندوق های قابل معامله در بورس معامله شده و فرآیند تسویه آن نیز مانند سایر اوراق صورت می گیرد. از آنجایی که این اوراق بازارگردانی می شوند، از نقدشوندگی بالایی برخوردارند. اولین صندوق سرمایه گذاری کالایی در ایران تحت عنوان صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان در بهار سال ۹۶ موفق به اخذ تمامی مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار شد .

دارایی پایه تمامی صندوق های سرمایه گذاری کالایی که در بورس کالای ایران پذیرش می شوند اوراق بهادار مبتنی بر کالا است. اوراق بهادار مبتنی بر کالا شامل گواهی سپرده کالایی ، قراردادهای آتی کالایی ، قراردادهای اختیار معامله کالایی و قراردادهای سلف موازی استاندارد اعم از با اختیار معامله و بدون اختیار معامله هستند . بنایراین صندوق های سرمایه گذاری کالایی بطور مستقیم مجوز خرید و نگهداری کالای فیزیکی را ندارند و این خود از بسیاری از ریسک های نگهداری فیزیکی طلا جلوگیری می کند .

مزایای صندوق های سرمایه گذاری طلا

  • از بین بردن ریسک های نگه داری فیزیکی طلا از قبیل ریسک جابجایی دارایی، سرقت، کلاهبرداری و…
  • امکان سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری طلا با مبالغ اندک به صورت خرید واحد های صندوق 
  • مدیریت حرفه ای دارایی های صندوق توسط تیم مدیریت حرفه ای دارایی
  • استفاده از ابزار مشتقه مالی در صندوق های طلا به منظور کسب سود اهرمی و پوشش ریسک
  • نقد شوندگی بالا در صندوق های طلا و امکان فروش آنلاین واحد های صندوق
  • و…

قراردادهای آتی مبتنی بر طلا و صندوق ها

قرارداد آتی قراردادی اســت كه فروشنده بر اساس آن متعهد میشود در سررسید معین ، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی كه الان تعیین میكنند، بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد میشود آن کالا را بــا آن مشــخصات، خریداری كند. در ایــن قراردادها، برای جلوگیری از امتناع طرفین از انجام قرارداد، طرفین به صورت شــرط ضمن عقد متعهد می شــوند مبلغی را به عنوان وجه تضمین نزد اتاق پایاپای بگذارند و متعهد میشوند متناسب با تغییرات قیمت آتی، وجه تضمین را تعدیل كنند و اتاق پایاپای بــورس کالا از طرف آنان وكالت دارد متناسب با تغییرات، بخشی از وجه تضمین هر یک از طرفین را بــه عنوان اباحه تصرف در اختیار طرف دیگر معامله قرار دهد و او حق استفاده از آن را خواهد داشت تا در سر رسید با هم تسویه كنند.

برای اولین بار در ایران قراردادهای آتی بر روی واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلای لوتوس (بزرگترین صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلا در بورس کالای ایران) راه اندازی شده است.

 

این مطلب ادامه دارد…

برای معامله گری و تحلیلگری در بازار طلا ، سکه و ارز پیشنهاد میکنیم در دومین دوره آموزشی تحلیلگری بازار طلا، سکه و ارز که به صورت غیرحضوری با تدریس جناب آقای پیمان شوریابی برگزار می شود، شرکت  نمایید.برای مشاهده اطلاعات دوره اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه