پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

آشنایی با بازار فارکس (۳) : سشن معاملاتی

سلسله مطالب آموزشی آشنایی با بازار فارکس یا جفت ارز ها : سشن معاملاتی چیست؟

بازار جفت ارز ها یا فارکس به عنوان بزرگترین بازار مالی جهان، شبکه ای از فعالین خرد و کلان است که در ۵ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز، از سرتاسر جهان به تبادل جفت ارزها می‌پردازند. انتخاب زمان مناسب برای باز کردن معامله در بازار فارکس، یکی از اصلی ترین دغدغه های معامله گران است که در این مطلب سعی داریم به این موضوع بپردازیم.

منظور از سشن معاملاتی چیست ؟

بر حسب مناطق جغرافیایی مختلف و وقت اداری هرکدام از کشور ها، معاملات بزرگ فارکس در زمان مشخصی از شبانه روز در هر منطقه انجام می‎شود که به این‎ فواصل زمانی سشن های معاملاتی گفته می‎شود. هر منطقه جغرافیایی برحسب دارایی های مورد معامله، زمان های معاملاتی مختلفی وجود دارد که بیشترین حجم تبادلات دارایی مورد نظر در آن محدوده زمانی انجام می شود .

سشن های اصلی معاملات فارکس

سه سشن اصلی بازار فارکس به اسم سه شهر لندن توکیو و نیویورک ثبت شده اند که بزرگترین معاملات بازار فارکس در این شهر ها انجام می شود. وقت اداری این سه شهر در معاملات فارکس از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که بزرگترین نوسانات بازار در این بازه های زمانی رخ می دهد و بانک ها و مؤسسات بزرگ مالی معاملات خود را انجام می دهند.

سشن آسیا

اولین سشن معاملاتی بازار فارکس، سشن آسیا است که مهمترین شهر تاثیر گذار در منطقه ی آسیا شهر توکیو می باشد. سشن آسیا قریب به ۶ درصد حجم معاملات بازار فارکس را به خود اختصاص می دهد و اولین نوسانات بزرگ بازار در طی روز معاملاتی را منجر می شود.

سشن اروپا

لندن به عنوان بزرگترین سشن معاملاتی منطقه ی اروپا به تنهایی ۳۴ درصد حجم معاملات بازار فارکس را تشکیل می دهد و از این نظر بزرگترین و مهمترین سشن فارکس به شمار می رود . تعداد زیاد شرکت کنندگان در بازار فارکس لندن و ارزش بالای تراکنش ها باعث می شود که سشن لندن نسبت به دو سشن دیگر فارکس نوسان بیشتری داشته باشد. با شروع سشن لندن جفت ارز های حوزه ی یورو مانند GBP/USD و EUR/USD نوسانات قیمتی سنگینی را تجربه می کنند .

سشن آمریکا

حتی اگر کشورهای دیگری مانند کانادا و مکزیک در فعالیت های بازار مشارکت داشته باشند باز هم سشن آمریکای شمالی تحت سلطه فعالیت بازارهای ایالات متحده است . سشن آمریکای شمالی زمانی شروع می شود که نشست آسیایی از قبل بسته شده  و سشن اروپا در میانه ساعات معاملاتی خود می باشد. سشن آمریکای شمالی به عنوان سشن نیویورک نیز شناخته می شود و ۱۶ درصد از حجم فارکس جهان را تشکیل می دهد.

چه زمانی برای معامله کردن در فارکس مناسب است ؟

پاسخ به این سوال به ویژگی های شخصیتی و استراتژی معاملاتی هر شخص بستگی دارد ولی بطور کلی استراتژی های مبتنی بر مومنتوم بازار در ساعت های سشن معاملاتی لندن و بخصوص بر روی جفت ارز های حوزه یورو و در سشن معاملاتی نیویورک درصد برد بالایی را دارند. ولی معامله ی جفت ارز های آسیایی مانند دلار استرالیا و دلار نیوزیلند در ساعات سشن اروپا خسته کننده خواهد بود چرا که عمده معاملات این ارز ها در سشن آسیا رخ می دهد . بدیهی است که استراتژی های مبتنی بر روند های رنج و ضعیف و شخصیت های ریسک گریز در ساعاتی غیر از سشن لندن و در ساعت های کم نوسان بازار درصد برد بیشتری را کسب خواهند کرد .

نتیجه گیری

با وجود این که بازار جفت ارز ها یا فارکس در ۵ روز از هفته بصورت شبانه روزی دارای نوسان و فعالیت است ولی حرکت های اصلی و پرشتاب  بازار در ساعت مشخصی از شبانه روز رخ می دهد که با شناخت این زمان ها می توان زمان مناسب معامله را با استرتژی خود تطبیق داد و درصد برد معاملات خود را افزایش داد .

اگر علاقمند به سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی هستید و میخواهید به یک معامله گر حرفه ای بازارهای جهانی تبدیل شوید، پیشنهاد می کنیم در سومین دوره آموزشی جامع سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی که با تمرکز بر بازار رمزارزها، فارکس (جفت ارزها)، کامودیتی ها و بازارهای دوطرفه و با تدریس برترین اساتید این حوزه برگزار می شود شرکت نمایید.برای مشاهده اطلاعات دوره آموزشی اینجا کلیک کنید.

1 نظر
  1. سشن های معاملاتی می گوید

    سشن های معاملاتی که دربارش نوشتین بسیار کامل و جامع بود ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه