پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

آشنایی با بازار فارکس (۴) : شاخص قیمت مصرف کننده

سلسله مطالب آموزشی آشنایی با بازار فارکس یا جفت ارز ها : شاخص قیمت مصرف کننده و تأثیر آن بر بازار فارکس

شاخص قیمت مصرف‎کننده (CPI) شاخصی است که برای ردیابی نرخ تورم و هزینه زندگی در یک کشور استفاده می‎شود. این شاخص نشان دهنده‎ سبدی از کالاها و خدمات است و معیاری برای بیان قیمت میانگین موزون اقلام خرده ‎فروشی تشکیل دهنده سبد خانوار می باشد. در ادامه به معرفی روش محاسبه‎ شاخص قیمت مصرف‎ کننده و کاربرد این شاخص در بازار‎های مالی می‎پردازیم.

منظور از سبد کالا و خدمات چیست؟

سبد کالا و خدمات از اطلاعات مخارج دقیق ارائه شده توسط خانواده‎ ها و افراد در مورد آنچه که واقعاً خریده‎ اند ایجاد می‎شود. برای مثال، داده‌های CPI در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از نظرسنجی‌های هزینه‌های مصرف‌کننده برای سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بود.

در هر یک از آن سال‌ها، حدود ۲۴۰۰۰ مصرف‌کننده از سراسر کشور با شرکت در نظرسنجی های سه‌ماهه، اطلاعاتی درباره عادت‌های خرج‎ کردن خود ارائه کردند. برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد اقلامی که اغلب خریداری می‌شوند، مانند مواد غذایی و محصولات مراقبت شخصی، ۱۲۰۰۰ مصرف‌کننده دیگر در هر یک از این سال‌ها یادداشت‌های روزانه‌ای داشتند که همه چیزهایی را که در طول یک دوره ۲ هفته‌ای خریده‌اند فهرست می‌کردند. بنابراین، در طول دوره ۲ ساله، از اطلاعات مخارج روزانه هفتگی و فصلی برای تعیین اهمیت یا وزن دسته بندی اقلام در ساختار شاخص CPI استفاده شده است.

کاربرد شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)

شاخص قیمت مصرف ‎کننده میانگین وزنی تغییر در قیمت ‎هایی را که مصرف‎ کنندگان برای سبدی از کالاها و خدمات می‎پردازند، مانند غذا، انرژی، مسکن، پوشاک، حمل و نقل، مراقبت‎ های پزشکی، سرگرمی و آموزش نشان می‎دهد.

تغییرات در CPI برای اندازه‎ گیری تغییرات هزینه ‎های زندگی استفاده می‎شود. اندازه‎ گیری دقیق تغییرات در هزینه‎ های زندگی برای افراد و سازمان‎ های مختلف مانند بانک ‎های مرکزی ضروری است. بانک‎ های مرکزی در سرتاسر دنیا مسئول تنظیم سیاست ‎های پولی برای تنظیم تعادل بین رشد اقتصادی و تورم هستند تا در درصد معقولی از نرخ تورم به اهداف رشد اقتصادی خود برسند و از رکود در اقتصاد جلوگیری کنند. لازمه‎ برقراری تعادل بین رکود و تورم، بررسی مداوم شاخص قیمت مصرف ‎کننده است.

تورم و شاخص قیمت مصرف‌کننده

شاخص قیمت مصرف کننده بصورت عدد مشخص می شود.تغییرات در شاخص قیمت مصرف کننده که بصورت ماهانه و سالانه محاسبه می شود را نرخ تورم می‌نامیم.

بطور مثال اگر عدد گزارش شده قبلی برای شاخص قیمت مصرف‌کننده، ۲۰۰ واحد باشد و عدد فعلی گزارش شده ۲۱۰ واحد باشد، تورم ۱۰۰*(۲۰۰/(۲۰۰-۲۱۰)) یعنی ۵ درصد گزارش می‎شود. این عدد به این معنی است که میانگین موزون قیمت کالاها و خدمات سبد مصرفی خانوار از دوره‌ی گزارش شده قبلی تا به الان ۵ درصد رشد کرده است.

بانک های مرکزی و شاخص قیمت مصرف کننده

یکی از مهم ترین شاخص هایی که بانک های مرکزی به منظور تنظیم سیاست های پولی خود از آن استفاده می‎کنند شاخص قیمت مصرف کننده است. به این صورت که اگر شاخص قیمت مصرف کننده رشد فزاینده ای داشته باشد اقتصاد درگیر تورم و افزایش شدید قیمت های کالا و خدمات مصرفی خانوار می‎شود. راهکار بانک مرکزی برای کنترل قیمت کالاها و خدمات اعمال سیاست های پولی انقباضی با استفاده از روش های موجود است. پس از اعمال سیاست های پولی انقباضی، قیمت کالاها و خدمات کاهشی شده و تورم کنترل می‎شود.

تاثیر شاخص قیمت مصرف کننده در فارکس

بسته به اینکه شاخص قیمت مصرف کننده مربوط به کدام کشور منتشر بشود، ارز و جفت ارزهای مربوط به آن تحت تاثیر قرار می‎گیرند. بطور مثال اگر شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا نسبت به دوره قبل افزایش پیدا کند انتظارات بازار از عکس العمل بانک مرکزی آمریکا به این افزایش قیمت ها، باعث نوسانات بزرگی در شاخص های سهامی آمریکا، انس جهانی طلا، جفت ارزهای مرتبط با دلار آمریکا و… می‎شود.

جمع بندی

معامله گری در بازار فارکس نیازمند شناخت داده های اقتصادی مرتبط با کشور‎ها و تأثیر این داده های اقتصادی در ارزش واحد پولی کشور‎ها است. شاخص قیمت مصرف کننده یکی از این داده های اقتصادی است که به معامله گران در تحلیل جفت ارزها و شناسایی روند‎های بازار کمک خواهد کرد.

 

اگر علاقمند به سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی هستید و میخواهید به یک معامله گر حرفه ای بازارهای جهانی تبدیل شوید، پیشنهاد می کنیم در سومین دوره آموزشی جامع سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی که با تمرکز بر بازار رمزارزها، فارکس (جفت ارزها)، کامودیتی ها و بازارهای دوطرفه و با تدریس برترین اساتید این حوزه برگزار می شود شرکت نمایید.برای مشاهده اطلاعات دوره آموزشی اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه