پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

آشنایی با بازار فارکس (۲) : جفت ارزهای کالایی

سلسله مطالب آموزشی آشنایی با بازار فارکس یا جفت ارز ها : آشنایی با جفت ارزهای کالایی

جفت ارزهای کالایی در فارکس

در بازار جفت ارزها یا بازار فارکس، معامله‌گران، ارزهای کشورهای مختلف را در برابر یکدیگر معامله می‌کنند. گروهی از جفت‌ارزهای بازار فارکس را اصطلاحا جفت‌ارزهای کالایی می‌نامند. علت این نام‌گذاری، تاثیر‌گذاری اقتصاد مربوط به این ارزها در بازار کامودیتی‌ها است. به این معنی که ارزهای کالایی مربوط به کشورهایی هستند که هرکدام نقش کلیدی را در سمت عرضه‌ی کامودیتی خاصی بر عهده دارند. نوسانات جفت‌ارزهای ذکر شده و داده‌های اقتصادی کشورهای مربوطه، تا حد زیادی وابسته به قیمت کامودیتی مورد‌ نظر است. به همین دلیل این ارز ها را ارزهای کالایی می‌نامند.(جهت شرکت در سومین دوره معامله گری در بازارهای جهانی اینجا کلیک کنید)

در این مقاله سعی داریم با مهم‌ترین ارزهای کالایی و اقتصاد کشورهای مربوط به این ارزها آشنا شویم.

دلار کانادا  CAD

اقتصاد کانادا به‌شدت به تولید و فروش کالاها وابسته است. به عنوان مثال نفت و مشتقات آن بیشترین سهم از صادرات کشور کانادا را تشکیل می‌دهند. در نتیجه، قیمت نفت محرک اصلی در سلامت اقتصاد کشور کانادا است. به همین دلیل جفت ارز دلار کانادا در برابر دلار آمریکا در گروه جفت‌ارزهای کالایی طبقه‌بندی می‌شود. اقتصاد کانادا تا حد زیادی وابسته به اقتصاد آمریکا است به‌طوری که در حدود ۷۵ درصد صادرات کشور کانادا به کشور آمریکا صورت می‌گیرد.

دلار استرالیا AUD

کشور استرالیا یکی از بزرگترین صادرکنندگان زغال‌سنگ و سنگ‌آهن در جهان است و اقتصاد این کشور تا حد بسیار زیادی به منابع حاصل از صادرات زغال‌سنگ و سنگ‌آهن وابسته است. مشتری عمده‌ی سنگ‌آهن کشور استرالیا چین است.

در سال‌هایی که چین رشد اقتصادی قابل توجهی دارد به علت تقاضای زیاد بر روی قیمت سنگ‌آهن و رشد قیمت سنگ‌آهن، دلار استرالیا تقویت می‎شود. همین‌طور درسال‌هایی که کشور چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده‌ی سنگ‌آهن در جهان، تولید فولاد خود را کاهش می‎دهد و یا درگیر بحران‎هایی مانند بحران کرونا می‎شود، در اثر کاهش قیمت سنگ ‎آهن، دلار استرالیا تضعیف می‎شود.

کشور استرالیا علاوه‌بر سنگ آهن، نفت و طلا نیز صادر می‌کند و وابستگی بسیار سنگینی با قیمت‌های کامودیتی‌ها دارد.

دلار نیوزیلند NZD

کشور نیوزیلند بزرگترین صادرکننده‌ی شیر غلیظ در جهان است. این کشور سایر مواد لبنی و گوشت نیز صادر می‌کند و از این رو اقتصاد کشور نیوزیلند و رشد و یا کاهش در دلار نیوزیلند تا حد زیادی به قیمت کامودیتی‌ها وابسته است. نکته‌ی دیگر در مورد کشور نیوزیلند این که اوراق قرضه‌ی کشور نیوزیلند نرخ بهره‌ی بالاتری نسبت به اوراق سایر کشورها دارد و این باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به‌منظور کسب سود بدون ریسک بیشتر، ارز خود را به دلار نیوزسلند تبدیل کرده و کسب سود کنند. معامله‌ی دلار نیوزیلند به دلار امریکا به معامله ی “کیوی” مشهور است.

سایر کشورها

به جز کشورهای ذکر شده در بالا کشورهایی مانند ونزوئلا روسیه و عربستان نیز تا حد زیادی اقتصادی وابسته به کامودیتی‌ها دارند و در اثر ریزش‌های قیمتی در کامودیتی‌ها، شاهد افت ارزش واحد پولی این کشور‌ها در مقابل دلار آمریکا هستیم.

مزیت‌های جفت‌ارزهای کالایی

یکی از مزیت‌های جفت‌ارزهای کالایی محافظت کردن از پورتفوی سرمایه‌گذاری در برابر تورم است. در مواقعی که قیمت کامودیتی‌ها با رشد همراه می‌شود، خطر تورم و عقب ماندن از تورم پورتفوی سرمایه‌گذاری اشخاص و نهادهای سرمایه‌گذاری را تهدید می‌کند که جفت‌ارزهای کالایی به دلیل همبستگی با قیمت کامودیتی‌ها گزینه‌های امنی برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آیند. یعنی به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در کامودیتی‌ها می‌توان بصورت غیر مستقیم توسط جفت‌ارزهای کالایی در کامودیتی‌های مرتبط با هرکدام از ارزها سرمایه‌گذاری کرد.

در بازار فارکس جفت‌ارزهای متنوعی خرید و فروش می‌شوند و معامله‌گران بسته به پیش بینی خود از وضعیت اقتصادی کشورها، ارزهای مختلف را در برابر یکدیگر معامله می‌کنند. همبستگی قیمت ارزهای کالایی با قیمت کامودیتی‌ها، یکی از ابزار‌های قدرتمندی است که معامله گران می‌توانند از این ابزار برای بالا بردن درصد برد معاملات خود استفاده کنند و این ارزها را در برابر دلار آمریکا معامله کرده و کسب سود کنند.

اگر علاقمند به سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی هستید و میخواهید به یک معامله گر حرفه ای بازارهای جهانی تبدیل شوید، پیشنهاد می کنیم در سومین دوره آموزشی جامع سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی که با تمرکز بر بازار رمزارزها، فارکس (جفت ارزها)، کامودیتی ها و بازارهای دوطرفه و با تدریس برترین اساتید این حوزه برگزار می شود شرکت نمایید.برای مشاهده اطلاعات دوره آموزشی اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه