پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

آشنایی با بازار فارکس (۱) : انواع جفت ارزها

سلسله مطالب آموزشی آشنایی با بازار فارکس یا جفت ارز ها : آشنایی با جفت ارزهای مینور و ماژور

انواع جفت ارز ها در بازار فارکس

یکی از مشکلاتی که فعالان بازار فارکس  یا جفت ارزها بارها با آن روبرو شده اند  انتخاب بهترین جفت ارز ها برای معامله گری است.در این مقاله به معرفی انواع جفت ارز ها و نقاط ضعف و قوت هریک از آن ها خواهیم پرداخت .  جفت ارز ها در بازار فارکس به چهار دسته ی کلی جفت ارز های مینور (کراس) ، ماژور ، اگزوتیک و جفت ارز های کالایی  تقسیم بندی می شوند .

جفت ارز های ماژور

جفت ارز های ماژور جفت ارز هایی هستند که دارای بیشترین حجم معاملات در بازار فارکس هستند و در حدود ۸۵ درصد حجم معاملات فارکس را به خود اختصاص می دهند. این جفت ارزها عمدتا بر پایه ی دلار امریکا هستند.زیرا تجارت عمده کالاهای دنیا بر اساس دلار آمریکاست. جفت ارز های ماژور بیشترین نقدینگی بازار را دارند و به همین دلیل نوسانات غیر عادی کمتری در آن ها وجود دارد.جفت ارزهای ماژور در میان فعالین بازار فارکس از جمله بهترین جفت ارز ها برای معامله به حساب می آیند .

بطور مثال جفت ارز های زیر نمونه هایی از جفت ارز های ماژور یا اصلی در بازار فارکس هستند:

  • یورو/ دلار آمریکا
  • دلار آمریکا/ ین ژاپن
  • پوند انگلیس(استرلینگ)/ دلار آمریکا

جفت ارز های مینور (کراس)

جفت ارز هایی را که یک طرف آن ها دلار آمریکا نیست و در آن ها دلار آمریکا تبادل نمی شود جفت ارزهای مینور یا کراس می گویند. این ارز ها به دلیل نقدینگی کمتر و معاملات کمتر نسبت به جفت ارز های ماژور نوسانات غیر عادی بیشتری را به خود اختصاص می دهند. ولی میزان حجم معاملات آن ها با وجود اینکه از جفت ارز های ماژور کمتر است ولی برای معامله گری مناسب است . جفت ارز های مینور را جفت ارز های کراس نیز می نامند .

بطور مثال جفت ارز های زیر نمونه هایی از جفت های مینور یا کراس در بازار هستند:

  • یورو/ پوند انگلیس
  • یورو/ ین ژاپن
  • پوند انگلیس/ ین ژاپن

جفت ارز های عجیب یا اگزوتیک

در جفت ارز های اگزوتیک یک طرف یکی از ارز های اصلی و طرف دیگر ارز یکی از کشور ها و اقتصاد های نوظهور مانند سنگاپور ، ترکیه و یا افریقای جنوبی است. این ارز ها دارای کمترین حجم معاملات و کمترین نقدینگی در بازار فارکس هستند به همین دلیل بیشترین نوسانات غیر عادی در این ارز ها دیده می شود و در میان انواع جفت ارز ها بدترین جفت ارز ها برای معامله گری از نظر حجم معاملات به حساب می آیند .

بطور مثال جفت ارز های زیر نمونه هایی از جفت های اگزوتیک هستند:

  • یورو/ لیر ترکیه
  • دلار آمریکا/ دلار هنگ کنگ
  • ین ژاپن/ کرون نروژ

جفت ارز های کالایی

در اکثر تقسیم بندی های انواع جفت ارز ها ، جفت ارز های کالایی را در گروه جفت ارز های ماژور به حساب می آورند . منظور از جفت ارز های کالایی جفت ارز هایی هستند که یک طرف آن ها دلار آمریکا و طرف دیگر آن ارز یکی از کشور هایی هست که در تجارت یک کامودیتی عمده حجم معاملات را به خود اختصاص می دهد . ارز های دلار کانادا و استرالیا و نیوزیلند به علت تاثیر زیاد این کشور ها در معاملات کالاهای معدنی ، نمونه هایی از  ارز های کالایی به حساب می آیند .

بطور مثال جفت ارز های زیر نمونه هایی از جفت های کالایی هستند:

  • دلار استرالیا / دلار آمریکا
  • دلار آمریکا / دلار کانادا
  • دلار نیوزیلند / دلار آمریکا

جمع بندی: کدام جفت ارز ها برای معامله انتخاب کنیم ؟

انتخاب جفت ارز مناسب برای معامله گری کاملا به استراتژی شخصی و نقاط قوت و ضعف شخص معامله گر بستگی دارد ولی اگر به تازگی در بازار فارکس مشغول به فعالیت شده اید توصیه می شود جفت ارز های ماژور را که بیشترین حجم معاملات را دارند برای معامله انتخاب کنید تا درگیر نوسانات غیر عادی بازار نشوید و ریسک کمتری را متحمل حساب خود کنید و درصد برد خود را بیشتر کنید .

اگر علاقمند به سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی هستید و میخواهید به یک معامله گر حرفه ای بازارهای جهانی تبدیل شوید، پیشنهاد می کنیم در سومین دوره آموزشی جامع سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی که با تمرکز بر بازار رمزارزها، فارکس (جفت ارزها)، کامودیتی ها و بازارهای دوطرفه و با تدریس برترین اساتید این حوزه برگزار می شود شرکت نمایید.برای مشاهده اطلاعات دوره آموزشی اینجا کلیک کنید.

1 نظر
  1. رضا می گوید

    آقای دکتر علی سعیدی گفته بود مردم ساده لوح در بازار فارکس پول خود را به باد می دهند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه