پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

کپی تریدینگ چیست؟!

کپی تردینگ چه کاربردی برای معامله گران بازارهای مالی دارد؟!

یکی از سوالاتی که برای فعالین تازه وارد به بازارهای مالی پیش می‌آید این است که آیا راهی وجود دارد که بدون یادگیری مفاهیم تکنیکال و بنیادی و کلان، به معامله در بازارهای مالی پرداخت و آیا پلتفرم‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها معاملات معامله‌گران موفق را بر روی حساب خود انجام داد؟ در این مطلب قصد داریم به این سوال مهم پاسخ دهیم.

 کپی تریدینگ چیست؟!

برخی صرافی‌ها و برخی پلتفرم‌های معاملاتی امکانی را به وجود آورده‌اند که افراد تازه وارد به فضای معامله‌گری می‌توانند معاملات خود را کاملا مطابق با شخص دیگری انجام دهند. به این کار اصطلاحا کپی تریدینگ گفته می‌شود به این صورت که بطور مثال اگر شخص مورد نظر ۱۰ واحد از یک ارزی را بخرد شما نیز دقیقا همین مقدار از این ارز را می‌خرید یا اگر روی یک ارز معامله‌ی فروش باز کند شما نیز روی همان ارز اقدام به باز کردن معامله‌ی فروش می‌کنید.

انواع کپی تریدینگ

در حالت کلی، دو مدل می‌توان اقدام به کپی تریدینگ کرد:

در حالت اول شما معاملات شخص مورد نظر را رصد می‌کنید و معاملات وی را با توجه به ریسک پذیری و شرایط خود بهینه کرده و اقدام به باز کردن معامله در جهت معامله شخص مورد نظر می‎کنید. در این روش معاملات شما با توجه به شرایط خودتان بهینه ‎تر شده است. ولی این روش نیاز به صرف زمان بیشتری دارد و شما باید دائما پشت سیستم باشید.

در نوع دوم معاملات کپی تریدینگ، معاملات شما کاملا منطبق بر معاملات شخص مورد نظر است و این عمل به صورت اتوماتیک انجام می شود. مزیت این نوع از معاملات کپی تریدینگ در این است که شما نیاز به صرف زمان زیادی ندارید ولی باید توجه داشته باشید که معاملات شما کاملا منطبق بر شخص مورد نظر است و ریسک معاملات در این روش بیشتر از روش قبلی است.

در کپی تریدینگ به چه چیزهایی توجه می کنیم؟!

نکته اولی که باید به آن توجه کرد این است که در حالت کپی تریدینگ اتوماتیک باید خیلی محتاطانه عمل کرد. چرا که در درجه اول در صورت عدم کنترل ریسک توسط شخص مورد نظر، حساب معاملاتی شما تحت ریسک بسیار بزرگی قرار خواهد گرفت. و در درجه دوم سطح ریسک پذیری شما با شخص مورد نظر تفاوت خواهد داشت و باید به این دو مورد توجه کرد.

نکته بعدی این است که گذشته موفق یک معامله ‎گر تضمینی بر ادامه موفقیت وی نیست و معاملات هر معامله گری ممکن است دچار اشتباهات روانشناسی شده و در برهه ‎ای از بازار با زیان همراه باشد که در صورت کنترل ریسک این زیان کنترل می شود ولی در صورت عدم مدیریت درست سرمایه این اشتباهات با زیان های بزرگی همراه خواهند بود.

پس همواره توصیه می ‎شود در هنگام کپی تریدینگ مدیریت سرمایه رعایت شود. سعی کنید شرایط معامله  و حجم درگیر در معامله را با توجه به سطح ریسک پذیری خود بهینه کنید. چرا که افراد مختلف به لحاظ روانشناسی سطح ریسک پذیری متفاوتی دارند.

معایب کپی تریدینگ 

همان طور که گفته شد مهم‎ترین عیب کپی تریدینگ اعتماد کامل به شخص معامله گر کپی شونده هست. و هر اشتباهی از سمت وی در صورت عدم مدیریت ریسک، زیان های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. عیب بعدی کپی تریدینگ در این است که اگر پلتفرم مطمئنی برای این امر انتخاب نشود، با توجه به باگ های پلتفرم های ضعیف، زیان های بزرگی به حساب معاملاتی شخص وارد خواهد شد.

جمع بندی

یکی از ابزارهای کاربردی که افراد تازه کار می ‎توانند با استفاده از آن معاملات خود را انجام دهند عمل کپی تریدینگ هست. این امکان توسط برخی صرافی ‎ها در اختیار معامله گران قرار گرفته است ولی هنگام استفاده از این امکان باید حتما ریسک های این کار را در نظر گرفت و با مدیریت سرمایه از زیان های بزرگ جلوگیری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه