پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال کلاسیک

آشنایی با الگوهای بازگشتی قیمتی در تحلیل تکنیکال کلاسیک

یکی از مواردی که تحلیلگران تکنیکال کلاسیک از آن استفاده می کنند مبحث الگوهای کلاسیک قیمتی است. در این مقاله سعی داریم به معرفی الگوهای تکنیکال کلاسیک بپردازیم و روش استفاده از این الگوها را آموزش دهیم.

منظور از الگوهای قیمتی بازگشتی چیست؟

به باور معامله گران تکنیکال کلاسیک، وقتی رفتار قیمت از الگوهای خاصی پیروی می کند، در اغلب موارد بعد از شکل گیری این الگوها روند حرکتی قیمت معکوس شده و اگر قیمت قبلا در روندی صعودی بوده باشد روند آن نزولی می‎شود. و برعکس اگر قیمت در روند نزولی باشد، شکل گیری این الگوها در قیمت،  روند حرکتی بازار را صعودی خواهد کرد.

معرفی الگوهای بازگشتی

الگوی سر و شانه

به باور تحلیل گران تکنیکال کلاسیک اگر بعد از شکل‎ گیری روند قیمتی در بازار، الگوی قیمتی مشابه شکل زیر در قیمت ایجاد شود، بعد از شکست خط گردن یا neck line در این الگو، انتظار داریم روند قیمت معکوس شود.

برای شکل گیری این الگو ابتدا قیمت یک سقف مورد قبولی را ثبت می کند و در گام بعدی قیمت سقف بالاتری را ایجاد می کند. در ادامه با کاهش قیمت شاهد ثبت یک سقف پایین تر در قیمت هستیم و شرط کامل شدن الگو شکست خط گردن است. این رفتار بازار باعث ایجاد الگوی مشابه شکل زیر در نمودار قیمت می‎شود که یکی از نشانه های اصلاح بازار در تکنیکال کلاسیک به شمار می رود.

در حالت صعودی این الگو نیز قیمت ابتدا یک کف قابل قبولی ثبت می کند و سپس بعد از شکست کف قبلی شاهد ایجاد کف پایین تری در قیمت هستیم. در گام آخر قیمت یک کف بالاتر از کف قبلی ثبت می کند و پس از شکست خط گردن انتظار رشد قیمت را داریم.

نکات مهم در الگوی سر و شانه

نکته مهمی که در مباحث تکنیکال کلاسیک به آن اشاره شده است این است که باید منتظر شکست خط گردن در الگوی سر و شانه باشیم و تا زمانی که خط گردن در این الگو شکسته نشود نمی توان در مورد حرکت قیمت در جهت مخالف اظهار نظر کرد. برای بهینه تر کردن این الگو توصیه می شود از واگرایی ها در قله ها و دره های قیمتی استفاده شود. و در صورت تأیید واگرایی می‎توان با اطمینان خاطر بیشتری در مورد تغییر جهت حرکت بازار اظهار نظر کرد.

الگوی سقف و کف دو قلو

در این الگوی تکنیکال کلاسیک، قیمت در حالت صعودی دو کف در محدوده های قیمتی تقریبا یکسان ثبت می‎کند.سپس به سمت خط گردن حرکت کرده و این خط را بصورت معتبر می شکند. در این صورت انتظار رشد قیمتی از دارایی مورد نظر را داریم. در حالت نزولی این الگو، قیمت دو سقف با محدوده های قیمتی تقریباً یکسانی را ثبت می کند و سپس خط گردن را بصورت معتبر می شکند. در این صورت انتظار اصلاح قیمتی از دارایی مورد نظر را داریم.

نکات مهم در مورد الگوی سقف و کف دوقلو

در مورد این الگو نیز مثل الگوی قبلی در صورت مشاهده واگرایی در سقف یا کف های قیمتی می توان با اطمینان بیشتری در مورد تغییر روند بازار صحبت کرد و تأییدیه این الگو زمانی صادر می شود که خط گردن به صورت معتبر شکسته شود.

آیا می‎توان به الگوهای تکنیکال کلاسیک اعتماد کرد؟

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که اگر از این الگوها به عنوان تأییدیه برای ورود به بازار استفاده شود می‎توان نتیجه بهتری را به دست آورد. به این صورت که نواحی مهم تکنیکال با استفاده از ابزارهای استاتیک و داینامیک رسم شود. و از این الگوها صرفاً به عنوان ابزاری برای ورود به بازار استفاده شود.

نکته بعدی در این است که برای بهینه تر کردن استفاده از این الگوها می توان از سایر اندیکاتور ها و اسیلاتورها کمک گرفت. استفاده از سایر ابزارها در کنار این الگوها درصد برد شما را در معاملات افزایش خواهد داد.

جمع بندی

الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال کلاسیک از ابزارهای کاربردی در معاملات تحلیل گران تکنیکال به شمار می رود و با استفاده درست از این ابزارها می‎توان درصد برد معاملات خود را افزایش داد.

اگر علاقمند به یادگیری جامع و کاربردی تحلیل تکنکیال هستید، حضور در دومین دوره جامع تحلیل تکنیکال (مقدماتی و پیشرفته) را به شما پیشنهاد می کنیم.این دوره با رویکردی کاربردی و کارگاهی با بررسی مثال های واقعی از بازار برگزار می شود.برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاهده نظرات دانش پذیران دوره ها قبلی اینجا کلیک کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه