پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

ژورنال معاملاتی چیست؟

آشنایی با ژورنال معاملاتی و اهمیت آن در استراتژی معاملاتی

برای فعالین بازارهای مالی بارها اتفاق افتاده است که اشتباه یکسانی را پی در پی در معاملات خود تکرارکرده اند، بدون اینکه متوجه این اشتباه در استراتژی معاملاتی خود شوند.و یا بارها اتفاق افتاده است که معامله گر در یکی از استراتژی های معاملاتی خود، تسلط بیشتری دارد و یا در یکی از استراتژی های خود ضعف دارد و بدون اطلاع از این امر به معاملات خود ادامه می دهد. در این مقاله در مورد راه حلی برای این مشکل معامله گران صحبت خواهیم کرد.

تغییر مداوم استراتژی در معامله گران مبتدی

یکی از ویژگی های اصلی معامله گران مبتدی در بازار این است که دائم در حال تغییر استراتژی معاملاتی خود در بازار هستند. و به جای بهینه کردن استراتژی و پی بردن به نقاط ضعف و قوت خود، دائم در حال استفاده از روش معاملاتی جدید و یا یادگیری سبک تحلیلی جدید هستند.این افراد معمولاً پس از مدتی نا امید و سرخورده می‎شوند. ژورنال نویسی یکی از راهکارهای اساسی برای حل این مشکل است که به معامله گران بازارهای مالی توصیه می شود.

ژورنال معاملاتی چیست؟

ژورنال معاملاتی مانند دفتری است که تمام معاملات معامله گر در آن ثبت می شود. ژورنال نویسی به معامله گر این قابلیت را می دهد که معاملات خود را با دقت مرور کرده و به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرد. گاهاً ژورنال نویسی را به نوشتن دفتر خاطرات معامله گری تشبیه می کنند. اکثر معامله گران مبتدی بازارهای مالی دائم در حال تکرار اشتباهات یکسانی در بازار هستند و توجهی به ژورنال نویسی  و مرور دقیق آن ندارند.

برای مشاهده جزئیات چهارمین دوره معامله گری در بازارهای جهانی (فارکس، رمزارزها، کامودیتی ها و بازارهای دوطرفه) اینجا کلیک کنید.

ژورنال معاملاتی چه اجزایی دارد؟

  • در ژورنال معاملاتی معامله گر باید نمادی را که روی آن نماد معامله انجام داده است را بنویسد.
  •  در قدم بعدی معامله گر تایم فریمی را که در آن وارد بازار شده است را می نویسد.
  • معامله گر باید مشخص کند در چه زمانی از روز وارد معامله شده است.
  • سشن معاملاتی که معامله گر در آن وارد بازار شده است در ژورنال ثبت می شود.
  • نوع پوزیشن (موقعیت) خرید و یا فروش را معامله گر باید مشخص کند.
  • معامله گر باید مشخص کند با چه درصدی از سرمایه وارد معامله شده است.
  • معامله گر باید مشخص کند با چه ستاپی وارد بازار شده است.

چرا باید ژورنال معاملاتی بنویسیم؟

یک معامله گر تا زمانی که اقدام به نوشتن ژورنال معاملاتی نکند به هیچ یک از نقاط ضعف و یا قوت خود پی نخواهد برد. و اشتباهات یکسانی را در بازار تکرار خواهد کرد.همچنین از نقاط قوت خود بی اطلاع خواهد ماند .

بطور مثال فرض کنید یک معامله گر طبق ژورنال معاملاتی خود متوجه می شود که در سشن آسیا، معاملات بهتری را از خود ثبت می کند. و یا متوجه می ‎شود که در تایم فریم های پایین کارایی خود را از دست می‎دهد.این باعث خواهد شد معامله گر در تایم فریم های ریزتر وارد بازار نشود و تعداد معاملات خود را کاهش داده و در تایم فریم های بالا وارد بازار خواهد شد.

این اقدام باعث بهبود روند معاملاتی شخص معامله گر خواهد شد. به عبارتی معامله کردن و نوشتن ژورنال و مطالعه و بررسی دقیق ژورنال باعث خواهد شد روند معاملاتی شخص رفته رفته بهبود پیدا کند و شخص روی نقاط قوت خود تمرکز کند و سود بهتری را از بازار بگیرد. در برخی موارد به معامله گران توصیه می شود حتی احساس خود هنگام باز کردن معامله و میزان اطمینان خود به معامله مد نظر را هم در ژورنال معاملاتی خود ثبت کنند.

نمونه ای از ژورنال معاملاتی 

جمع بندی

نوشتن منظم ژورنال معاملاتی به معامله گر کمک خواهد کرد که به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرد و با تکرار نقاط قوت خود در بازار روند معاملاتی بهتری را در پیش داشته باشد. یکی از نقاط قوت بزرگ معامله گران حرفه ای بازار، نوشتن ژورنال معاملاتی و بررسی دقیق آن هست. دقت کنید که نوشتن ژورنال به تنهایی به بهبود معاملات ما کمک نخواهد کرد و به منظور استفاده درست از آن، بهتر است بعد از نوشتن ژورنال، به بررسی و تحلیل دقیق آن بپردازیم.

اگر علاقمند به سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی هستید و میخواهید به یک معامله گر حرفه ای بازارهای جهانی تبدیل شوید، پیشنهاد می کنیم در چهارمین دوره آموزشی جامع سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی که با تمرکز بر بازار رمزارزها، فارکس (جفت ارزها)، کامودیتی ها و بازارهای دوطرفه و با تدریس برترین اساتید این حوزه برگزار می شود شرکت نمایید.برای مشاهده اطلاعات دوره آموزشی اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه