پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

آشنایی با بازار فارکس (۴) : شاخص خرده فروشی

سلسله مطالب آموزشی آشنایی با بازار فارکس یا جفت ارز ها : شاخص خرده فروشی و تأثیر آن در بازارها

در ادامه بررسی شاخص های اقتصادی مهمی که در بازار‎های جهانی از جمله بازار جفت ا‎رزها (فارکس)، بازار ارزهای دیجیتال، بازار کامودیتی ها، سهام و … تاثیرگذار هستند، امروز به معرفی شاخصی خواهیم پرداخت که نمایانگر میزان تقاضا در بخش خرده فروشی در اقتصاد هست. پی بردن به روند تقاضا در اقتصاد از این جهت حائز اهمیت است که این تقاضا به مرور باعث رشد بیشتر اقتصاد و رشد شاخص های قیمتی در اقتصاد شده و نماگرهای تورم را با رشد همراه خواهد کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

منظور از خرده فروشی چیست؟!

منظور از خرده فروشی در اقتصاد، فروش کالا و خدمات نهایی در اقتصاد هست. منظور از کالا و خدمات نهایی آن دسته از کالاها و خدماتی هست که توسط مصرف کننده ی نهایی مصرف می شود و به عنوان ماده اولیه در تولید کالای دیگری به کار نمی رود. بطور مثال:

اگر در ساخت یک میز از چسب و چوب استفاده شود، در تولید این محصول، میز کالای نهایی زنجیره خواهد بود.

روند تولید کالاها در اقتصاد به این صورت است که کامودیتی ها و مواد خام در صنایع مصرف شده و کالاهای مختلفی تولید می شوند و این کالاها در تولید کالا و خدمات نهایی به کار برده می ‎شوند. سرانجام این کالا و خدمات نهایی تولید شده ابتدا در عمده فروشی ها و سپس در خرده فروشی ها به دست مصرف کننده نهایی می‎رسند.

اصطلاح خرده فروشی، میزان فروش انتهای زنجیره، یعنی میزان فروش کالا و خدمات نهایی را شامل می شود.

شاخص خرده فروشی چیست؟

شاخص خرده فروشی یا retail sales شاخصی است که از داده های خرده فروشی‎ ها و فروشگاه‎ های سطح کشورها استفاده کرده و میزان افزایش و یا کاهش میزان فروش خرده فروشی‎ ها را در سطح جامعه گزارش می‎ دهد.

این شاخص بصورت ماهانه گزارشی از میزان تغییرات فروش فروشگاه های انلاین و فیزیکی را  به دو صورت عادی و هسته ای گزارش می دهد. حالت core یا هسته ای این گزارش شامل قیمت خودرو و بنزین نمی شود. علت حذف این دو محصول در این است که نوسان قیمتی آن‎ها زیاد بوده و این نوسان زیاد در حالت core یا هسته ای فیلتر می شود.

تأثیر شاخص خرده فروشی بر بازارها

بطور کلی اگر شاخص خرده فروشی در اقتصاد آمریکا روندی رو به رشد را طی کند و بهتر از انتظارات بازار ظاهر شود باعث تقویت دلار آمریکا می شود و در بازار فارکس، جفت ارزهایی که دلار در مخرج آن ها وجود دارد تضعیف شده و جفت ارزهایی که دلار در صورت آن ها وجود دارد تقویت می شوند. در مورد تاثیر این داده بر بازار ارزهای دیجیتال باید گفت که تاثیر این داده بر کریپتوکارنسی ها بستگی به سنتیمنت بازار (انتظار و تمایلات بازار) دارد.

بطور مثال اگر اقتصاد در شرایط رکودی باشد و خرده فروشی بهتر از انتظارات منتشر شود، نشانه ای از بهبود تقاضا و بهبود شرایط اقتصادی خواهد بود و می تواند باعث رشد دارایی های ریسکی شود ولی اگر در شرایط تورمی به سر ببریم، انتشار قوی شاخص خرده فروشی ترس از سیاست های انقباضی را افزایش داده و دارایی های ریسکی تحت فشار قرار خواهند گرفت.

بررسی روند شاخص خرده فروشی در آمریکا

 

 

در نمودار بالا روند شاخص خرده فروشی اقتصاد آمریکا قابل مشاهده است. در زمان شیوع ویروس کرونا، این شاخص ریزش سنگینی را تجربه کرد و پس از آن با رفع محدودیت های کرونایی و بازگشت اقتصاد به روال عادی خود شاهد رشد این شاخص بودیم. روند نزولی چند ماهه شاخص خرده فروشی تحت تاثیر سیاست های انقباضی فدرال رزرو بوده است و انتظار می رود با حرکت به سمت انتهای چرخه انقباضی فدرال رزرو، شاهد بهبود نسبی در این شاخص باشیم.

جمع بندی

شاخص خرده فروشی یکی از شاخص های پر اهمیت در بازارهای جهانی به شمار می رود و با استفاده از آن می توان به شرایط رکودی و یا رشدی اقتصاد پی برد.شاخص خرده فروشی یکی از شاخص های مورد توجه بانک های مرکزی جهت اعمال سیاست های پولی است. بنابر این شناخت این شاخص و روش استفاده از آن برای فعالین بازارهای جهانی مفید خواهد بود.

اگر علاقمند به سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی هستید و میخواهید به یک معامله گر حرفه ای بازارهای جهانی تبدیل شوید، پیشنهاد می کنیم در چهارمین دوره آموزشی جامع سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی که با تمرکز بر بازار رمزارزها، فارکس (جفت ارزها)، کامودیتی ها و بازارهای دوطرفه و با تدریس برترین اساتید این حوزه برگزار می شود شرکت نمایید.برای مشاهده اطلاعات دوره آموزشی اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه