پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

ساختار بانک مرکزی اروپا و تاثیر آن در بازار فارکس

ساختار بانک مرکزی اروپا و تاثیر آن در بازار فارکس و روند قیمتی جفت ارزها

سیاست‎گذاری بانک های مرکزی، یکی از عوامل بسیار موثر در تعیین روند قیمتی جفت ارزها در بازار فارکس هست. بانک مرکزی اروپا یکی از این بانک ‎هاست که وظیفه تنظیم سیاست‎ های پولی منطقه یورو را بر عهده دارد. که بطور مستقیم روی روند قیمتی جفت ارزهایی که یک طرف آن ها ارز یورو هست، تاثیر بسیار زیادی دارد. در این مقاله در مورد ساختار بانک مرکزی اروپا و تاثیر آن در بازار فارکس و روند قیمتی جفت ارزها بحث خواهیم کرد.

بانک مرکزی اروپا 

یکی از تاثیرگذارترین نهادهای مالی در بازار فارکس بانک مرکزی اروپا هست که به اختصار ECB (European Central Bank) نامیده می‎ شود. ارز یورو، ارز یک کشور خاص نیست بلکه متعلق به ۱۹ کشور از قاره اروپاست که وظیفه تنظیم سیاست‎ های پولی و کنترل عرضه این ارز توسط بانک مرکزی اروپا انجام می شود.  منطقه یورو یک اتحادیه مالی و اقتصادی شامل تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که ارز یورو را به عنوان پول رسمی‌ خود انتخاب کرده‌اند.

تاریخچه بانک مرکزی اروپا

 آغاز تشکیل بانک مرکزی اروپا در سال ۱۹۹۲ و در پی تلاش اتحادیه اروپا برای ایجاد یک اتحادیه اقتصادی و پولی برای کشورهای حوزه یورو به وقوع پیوست. و سرانجام در اول ژوئن ۱۹۹۸ بانک مرکزی اروپا به شکل کنونی، کار خود را آغاز کرد. محل اصلی بانک مرکزی اروپا شهر فرانکفورت آلمان است که بزرگ‌ترین مرکز مالی در منطقه یورو به‌شمار می‌آید. رئیس کنونی بانک مرکزی اروپا، کریستین لاگارد است که جانشین ماریو دراگی ایتالیایی رئیس پیشین این بانک شد.

عملکرد بانک مرکزی اروپا

مهم ‎ترین نهاد تصمیم گیری در بانک مرکزی اروپا شورای حکومتی این بانک هست. شورای حاکم بانک مرکزی اروپا تصمیماتی را در مورد سیاست های پولی منطقه یورو اتخاذ می کند. این شورا از ۶ عضو هیئت مدیره اجرایی و ۱۵ رئیس بانک مرکزی ملی تشکیل شده است که رؤسای بانک‌های مرکزی حاضر در این شورا به صورت دوره‌ای تغییر می‌کنند.

برخلاف فدرال رزرو که در آن حق رای به صورت سالانه در میان رؤسای بانک‎ های منطقه فدرال رزرو جابه‌جا می‌شود، حق رای در میان رؤسای بانک‌های مرکزی حاضر در بانک مرکزی اروپا به صورت ماهانه چرخش می کند. این شورای حکومتی سالانه ۱۰ بار برای تصمیم ‎گیری در مورد موضوعاتی مانند سیاست‌های پولی منطقه یورو، میزان ذخایر یا نرخ بهره در منطقه اروپا بحث و گفتگو می‌کند و با توجه به داده های تورمی و داده های بازار کار و داده های رشدی در اقتصاد، سیاست پولی مد نظر خود را اعمال می‎کند.

هدف اصلی بانک مرکزی اروپا حفظ و ثبات قیمت ها عنوان شده است. بانک مرکزی اروپا در مواقعی که نرخ تورم و سطح عمومی قیمت ها در منطقه یورو بالاتر از هدف تورمی ۲ درصدی این بانک قرار می گیرد، اقدام به اعمال سیاست های انقباضی پولی در جهت کنترل تورم می کند. و در مواقعی که ناحیه یورو درگیر رکود اقتصادی می شود، وظیفه این بانک اعمال سیاست های انبساطی در جهت احیای اقتصاد است.

عملکرد بانک مرکزی اروپا در بحران کرونا

با وقوع بحران کرونا، اقتصاد جهانی به سمت رکود حرکت کرد و شاخص های رشدی در اقتصاد افت سنگینی را تجربه کردند. ناحیه یورو نیز از این قاعده مستثنی نبود و بانک مرکزی اروپا در قبال این شرایط رکودی در اقتصاد، اقدام به اعمال سیاست‎ های پولی و تزریق پول در اقتصاد کرد.

بعد از کشف واکسن کرونا و بازگشت اقتصادها به حالت عادی، به علت تزریق پول سنگین در اقتصادهای دنیا شاهد موج تورمی در کشورهای دنیا به خصوص ناحیه اروپا بودیم و همان طور که در نمودار نرخ بهره ناحیه یورو قابل مشاهده است (نمودار بالا)، ECB اقدام به افزایش نرخ بهره در اقتصاد کرد. با افزایش نرخ بهره در اقتصاد شاهد تقویت یورو در برابر سایر ارزها در بازار فارکس بودیم و دارایی های ریسکی تحت فشار قرار گرفتند.

جمع بندی

یکی از نهادهای مالی مهمی که در تعیین روند حرکتی جفت ارزها در بازار فارکس اهمیت بالایی دارد بانک مرکزی اروپاست که با دنبال کردن تصمیمات این بانک در قبال سیاست های پولی، می توان روند حرکتی جفت ارزهایی که یک طرف آن‎ها ارز یورو هست را پیش بینی کرد.

اگر علاقمند به سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی هستید و میخواهید به یک معامله گر حرفه ای بازارهای جهانی تبدیل شوید، پیشنهاد می کنیم در چهارمین دوره آموزشی جامع سرمایه گذاری و معامله گری در بازارهای جهانی که با تمرکز بر بازار رمزارزها، فارکس (جفت ارزها)، کامودیتی ها و بازارهای دوطرفه و با تدریس برترین اساتید این حوزه برگزار می شود شرکت نمایید.برای مشاهده اطلاعات دوره آموزشی اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه