پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

روش های تأمین مالی از بازار سرمایه

درسگفتاری از دکتر میثم بیات ارائه شده در مدرسه تابستانه مالی1399

دکتر میثم بیات فارغ التحصیل دکتری رشته معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق(ع) می باشند که سوابق علمی و پژوهشی متعددی در کارنامه فعالیت های مالی خود ثبت کرده اند من جمله شرکت در کنفرانس سالانه اقتصادآمریکا،شرکت در کنفرانس ۵STAR دانشگاه نیویورک،محقق دانشگاه فناوری استیونس آمریکا و…،ایشان در کنار سوابق علمی و پژوهشی،تجارب وسوابق اجرایی متعددی را نیز در کارنامه خود دارند که از جمله این موارد میتوان به مدیریت تأمین مالی شرکت اکتشاف و تولید تأسیسات دریایی،مؤسس شرکت سهام خصوصی انرژی داراگردمدیر خدمات مالی بین المللی در شرکت خدمات مشاوره سرمایه گذاری امین آفاق و.. اشاره کرد.دکتر میثم بیات در شهریورماه ۱۳۹۹ ضمن حضور در مدرسه تابستانه مالی که به همت گروه پیشگامان دنیای مالی برگزار شده بود به ارائه ای در موضوع روش های تأمین مالی از بازار سرمایه پرداختند که در ادامه این درسگفتار جهت استفاده مخاطبین محترم منتشر می شود:

(توجه: این درسگفتار مطابق با محاوره استاد پیاده سازی شده است)

 

«بسم الله الرحمن الرحیم»

آشنایی با روش های تأمین مالی از بازار سرمایه

ارائه شده توسط جناب آقای دکتر میثم بیات


طبقه بندی ابزار های مالی

در این بحث بسته به این که دارایی پایه چیست ، میتوانیم از ابزارهای مختلف استفاده کنیم. مانند روش تامین مالی مبتنی بر سهام ، روش های تامین مالی مبتنی بر بدهی ، روش تامین مالی مبتنی بر قرار داد، روش تامین مالی مبتنی بر دارایی ، روش تامین مالی مبتنی بر مخاذن و منابع ، روش تامین مالی مبتنی بر پروژه ، روش تامین مالی ترکیبی بین سهام و بدهی و روش تامین مالی مبتنی بر اعتبار.

نام دیگر تامین مالی ترکیبی ، هایبرید(Hybrid) است و به طور مثال میتوان به اوراق قابل تبدیل یا کانوِرتیبِل باند یا کانوِرتیبِل سِکیوریتیز اشاره کنیم. در روش تامین مالی مبتنی بر قرارداد میتوان روش هایی مانند عاملیت یا فکتورینگ و روش هایی مبتنی بر حساب های دریافتنی یا تامین مالی مبتنی بر off take.
در روش تامین مالی مبتنی بر اعتبار ما از ابزار هایی همچون BG) Bank Guarantee) یاLetter Of Guarantee) استفاده کرد که برای تامین مالی است و در شرکت هایی که محصول یا کالایی رابه صورت مرتب میفروشند خیلی قابل استفاده است. همچنین میتوانیم از شقوق مختلفی هم استفاده کنیم مانند تنزیل اعتبارات اسنادی که میتوان برای اعتبارات اسنادی بلند مدت استفاده کرد. حتی اخذ وام از بعضی بانک های تجاری و یا تامین مالی خرد مبتنی بر اعتبار است.


در روش تامین مالی مبتنی بر پروژه میتوان به صندوق سرمایه گذاری پروژه نام برد که برای تامین مالیپروژه ها است و حتی برای سرمایه گذاری بر روی پروژه ای که در اوایل مسیر خود است هم قابل اجراست.در روش مبتنی بر بدهی میتوان به اوراق اجاره و اوراق مرابحه و اوراق استصناع اشاره کرد.

تامین مالی بر سهام بر اساس عرضه یا انشار سهم است که خود این امکان دارد در بازار بورسی اتفاق بیافتد یا درخاج از بورس به صورت خصوصی به چند نفر خاص ، اتفاق بیافتد. در روش عرضه خصوصی سهام برای اینکه سهام ما پر طرفدار تر باشد از ابزار هایی مانند اختیار فروش ضمنی و … استفاده میشود تا سهام خود را برای خریداران بیمه کنیم. یکی از متداول ترین روش ها برای تامین مالی ، افزایش سرمایه است که میتوان به تجدید ارزیابی دارایی ها یا ازطریق آورده های سهامداران و …

یکی از روش های افزایش سرمایه که در جهان بسیار مطرح است افزایش سرمایه سلب حق تقدم است. اینروش زمانی اتفاق میافتد که شما بخواهید سهام خود را فقط برای مردم عادی در بازار بورس منتشر کنید.بعد از اینکه این سهام به فروش میرسد ، به علت آنکه تعداد خریداران زیاد است نمیتوانیم برای آن ها حق رأییقائل شویم. در این روش ، منابعی که سهامداران عمومی با خود به پروژه میاورند مستقیم به پروژه تزریق میشود در صورتی که امکان دارد در یک روش دیگر ، پول فروش سهام به جیب یک فرد برود. در نهایت عواید ناشی از اختلاف ارزش اسمی پروژه و ارزشی که در بورس شناسایی میشود نیز وارد جیب سهام داران فعلی میشود.
افزایش ارزش سهام یا صرف سهام به روش های سهام جایزه یا سهام خزانه یا به شکل نقد ، وارد دارایی های سرمایه گذاران میشود.

روش دیگری که در حوزه ی سهام وجود دارد ، صندوق های سرمایه گذاری جسورانه/خصوصی است.

در نظام تامین مالی ، ابزار های جابجایی وجوه ، ابزار های مدیریت ریسک ، ابزار های پس انداز وجوه(سرمایه گذاری) و ابزار های تامین مالی وجود دارد که برای این درس بر روی ابزار های تامین مالی تمرکز میکنیم. ابزار های تامین مالی خود شامل تسهیلات بانکی ، انتشار اوراق تامین مالی ، انتشار اوراق تجاری و مانده های کارت های اعتباری میشود.

تامین مالی برای خانوار ، بنگاه و دولت قابل استفاده است. تامین مالی خانوار از طریق بانک و امثال بانک ، رخ میدهد.

در تامین مالی بنگاه ما دو نوع داخل بنگاه و خارج از بنگاه را داریم که نوع دوم ، خود شامل منابع داخل کشور و خارج از کشور میشود. بازار سرمایه ، بانک و بیمه منابعی هستند که در داخل کشور استفاده میشود و روش های استقراضی و غیر استقراضی منابعی هستند که برای منابع خارج از کشور استفاده میشوند. تاکید ما بر روی بازار سرمایه است.

تامین مالی دولت از طریق درامد های عمومی ، منابع نفتی ، منابع تعهد زا و منابع غیر مستمر رخ میدهد.

روش تامین مالی مبتنی بر هدف

یکی از هدف های تامین مالی مبتنی بر هدف ، تامین مالی مبتنی بر محصول است.تامین مالی بر مبنای محصول یا همان اوراق سلف موازی یعنی اینکه ما کالایی را در آینده تحویل میدهیم اما پولش را همین الان دریافت میکنیم. اما به گونه است که اگر بازدهی زیاد شود فروشنده میتواند اختیار فروش را به دست بگیرد و اگر بازدهی کم شود ، خریدار میتواند اختیار خرید را به دست بگیرد. اما اختیار فروش به نحویاست که فروشنده حدی را مشخص میکند و سود بالا تر از آن حد را برای خودش بر میدارد. اختیار خرید نیز میتواند بازدهی را برای خودش تضمین کند. روش سلف موازی استادارد در ایران ترکیبی از دو سلف و دو اختیار است. در ایران نیز بسیار رواج دارد. میتوان به سلف انرژی ، سلف خودرو ، سلف املاک و…

هدف دیگر تامین مالی بر مبنای منافع آتی شرکت است نام دیگر آن اوراق منفعت است. اوراق منفعت به گونه است که شرکت منافعی که قرار است در آینده کسب کند را تنزیل میکند و به صورت اوراق به سرمایه گذاران میفروشد. بعد از اینکه زمان مقرر رسید ، شرکت آن مقداری را از قبل تعیین کرده بودند به سرمایه گذار میدهد. اما هدف دیگری که میتوان برای شرکت قائل دانست ، هدف مشارکت در اجرای پروژه است. یکی از مسائلی که در این هدف وجو دارد این است که میزان سودی که باید به هر فرد بدهیم چقدر باید باشد تا کسی ضرر نکند.

هدف دیگر ، هدف تجهیز منابع بر مبنای مطالبات است. در این روش به طور مثال ما وامی را از بانک دریافت میکنیم و برای آن وام ، پرتفویی را میسازیم و آن را به صورت اوراق رهنی به اشخاصی واگذار میکنیم و آن افرادپرتفو را بر میدارند و هنگامیکه اقساط وام را پرداخت میکنند ، این اقساط مستقیم به حساب نهاد واسطی کهتعریف شده میرود و از طریق آن عوایدی به سرمایه گذاران پرداخت میشود. همچنین تضمین ما برای این وام ،بر اساس ضامن بانکی است. در نهایت نیز وقتی که اصل وام توسط وام گیرندگان پرداخت میشود ، آن اصل در ختیار سرمایه گذارانی که اوراق را خریدند ، قرار میگیرد.

هدف دیگر ، در اختیار گرفتن دارایی هاست. که از طریق اوراق اجاره و مرابحه انجام میپذیرد. اوراق اجاره و
مرابحه به دو روش امکان پذیر است. در روش اول توسط اجاره ی دارایی هایی که در حال حاضر داریم تامینمالی میکنیم. در روش دوم ما دارایی را که قرار است بخریم ، به شکل اجاره به شرط تملیک میخریم. پس درهر صورت ما اوراق اجاره یا مرابحه میشویم. اوراق مرابحه روش گفته شده است فقط به صورت اقساطی.

یکی از مشکلاتی که در ایران وجود دارد ، مشکل ضامن و وثیقه است. به طور مثال اگر شرکتی بخواهد ۱۰۰۰میلیارددر بازار بورس عرضه کند ، باید نزدیک ۳۰۰۰ میلیارد وثیقه کند که این امر برای بسیاری از شرکت ها قابل اجرا نمی باشد. پس در کل شرکت هایی که هلدینگ هستند یا زیر مجموعه ی هلدینگ هستند مشکلاتکمتری نسب به بقیه ی شرکت ها دارند. اما اتفاقی که افتاده این است که شرکت فولاد اصفهان ، بدون وثیقه انتشار اوراق کرده است. شرکت فولاد با دریافت نمره ی Triple A(AAA) از شرکت های رتبه بندی ، توانسته بدون دادن وثیقه ، اوراقش را عرضه کند.

اهداف دیگری که میتوان نام برد ، اهداف ساخت دارایی ، تامین سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه و
تامین نقدینگی بر مبنای دارایی های ثابت است.


دسته بندی روش های تامین مالی

روش های مبتنی بر مشارکت

o تاسیس شرکت سهامی عام
o پذیرش شرکت در بورس و فرابورس
o افزایش سرمایه
o اوراق مشارکت
o صندوق پروژه
o صندوق زمین و ساختمان
o صندوق سرمایه گذاری جسورانه
o صندوق سرمایه گذاری خصوصی

روش های مبتنی بر فروش دارایی با منافع

o اوراق سلف موازی
o اوراق منفعت
o اوراق رهنی
o اوراق خرید دین

• روش های مبتی بر استقراض

o اوراق اجاره
o اوراق مراجعه
o اوراق استصناع
o اوراق جعاله


اوراق مشارکت :
بر اساس قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب سال ۱۳۷۶ مجلس شورای اسلامی ، اوراق مشارکت ، اوراقبهادار با نام یا بی نامی است که به موجب این قانون به قیمت اسمی مشخص برای مدت معین منتشر میشود و به سرمایه گذارانی مه قصد مشارکت در اجرای طرح های موضوع ماده (۱) قانون مزبور را دارند ، واگذار میشود.

دارندگان این اوراق به نسبت قیمت اسمی و مدت زمان مشارکت در سود حاصل از اجرای طرح های مربوط شریک خواهند بود. خرید و فروش این اوراق مستقیما یا از طریق بورس اوراق بهادار مجاز است.
تا قبل از سال ۱۳۸۷ این اوراق بیشتر در بانک ها اتفاق میافتاد اما با تاسیس شرکت های تامین سرمایه ، مااز سال ۱۳۸۸ ما اوراق مشارکت بورسی داشتیم.

در ایران اوراق شرکت ها باید سودآوری طرح های خود را اثبات کنند. از آن طرف هم برای واحد های تولیدی نیز ، تامین منابع مالی لازم برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز میتواند اتفاق بیافتد.الزامات و شرایط برای انتشار اوراق مشارکت شامل ، منعکس شدن اطلاعات مالی پروژه یا طرح موضوع تامین مالی در صورت های مالی ناشر ، فعالیت مالی ناشر در دو سال مالی اخیر مثبت ، و زیان انباشته نداشته باشد ،حداکثر نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام ناشر قبل و بعد از انتشار اوراق برابر ۳ باشد و ناشر بایدحداقل ۴۰ درصد مخارج سرمایه گذاری در طرح را به صورت نقد یا غیر نقد تامین کند.

اوراق مشارکت خیلی شباهت به صندوق پروژه دارد اما در صندوق پروژه شما میتوانید با ۲۰ درصد آورده ،میتوانید ۸۰ درصد ما بقی را از سریق واحد های صندوق منتشر کنید. در صندوق پروژه کلی عواید منتقل
میشود. اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام نیست ولی اوراق واحد های صندوق پروژه قابل تبدیل به سهاممیباشد.


صندوق پروژه :

نهاد مالی است که منابع مالی حاصل از انتشار اوراق گواهی سرمایه گذاری را در موضوع فعالیت مصوب خود ، سرمایه گذاری میکند.

مطابق قانون توسعه ابزار ها و نهاد های مالی مصوب ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی ، همه درآمد های صندوقهای سرمایه گذاری در چارچوب مقررات سازمان بورس و همچنین سرمایه گذاری و صدور و ابطال واحد هایسرمایه گذاری صندوق ها برای همه اشخاص معاف از مالیت هستند. ( تبصره یک ماده ۷ قانون توسعه ابزار ها و ماده ۱۴۳ مکرر ق.م.م)

مراحل تاسیس ، فعالیت و انحلال صندوق سرمایه گذاری پروژه :

۱- دریافت مجوز تاسیس صندوق از سازمان بورس و اوراق بهادار با تعیین پروژه ، ارکان صندوق و ارائه مستندات مورد نیاز

۲- تاسیس شرکت پروژه با آورده نقدی یا غیر نقدی بانی ( در صورت عدم تاسیس شرکت پروژه از پیش)

۳- تملک شرکت پروژه توسط صندوق و صدور واحد های سرمایه گذاری به نام بانی

۴- اعطای مجوز عرضه عمومی واحد های سرمایه گذاری صندوق و تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه

۵- آغاز فعالیت صندوق

۶- انحلال صندوق و تبدیل شرکت پروژه به شرکت سهامی عام

۷- پذیره نویسی عمومی سهام شرکت پروژه با اولویت دهی به دارندگان واحد های سرمایه گذاری صندوق

۸- تسویه سهم الشرکه دارندگان واحد های سرمایه گذاری صندوق در شرکت پروژه از طریق :

• شرکت در پذیره نویسی و تبدیل شدن به سهامداران شرکت سهامی عام پروژه
• عدم شرکت در پذیره نویسی و تسویه نقدی از محل وجوه جمع آوری شده و قیمت بازار کشف شده در پذیره نویسیمزایای صندوق سرمایه گذاری پروژه
• معافیت مالی : مطابق تبصره ۱ ماده قانون توسعه ابزار ها و نهاد های مالی مصوب آذر ماه ۱۳۸۸ تمامی درآمدر های صندوق سرمایه گذاری در چها چوب آن قانون اساسی و تمامی درآمد های حاصل از سرمایه گذاری در اوراق بهادار و درآمد های حاصل از نقل و انتقال این اوراق با درآمد های حاصل از صدور و ابطال آن ها از پرداخت مالیت بر ارزش افروده موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده ، معاف است و از بابت نقل و انتقال آنها و صدور و ابطال اوراق بهادار یاد شده ، مالیاتی مطالبه نمی شود.
• بروکراسی کمتر در تاسیس ، فعالیت و انحلال
• مشارکت واقعی در سود و زیان
• شفافیت اطلاعاتی : تهیه گزارش های دوره ای پشرفت پروژه بر اساس صورت وضعیت های تائید شده در هر ماه ، اعلام ارزش خالض دارایی های صندوق در مقاطع زمانی مشخص و انتشار گزارش عملکرد وصورت های مالی صندوق در مقاطع سه ماهه ، شش ماهه ، نه ماهه و سالانه در وب سایت صندوق
• سهولت فرآیند افزایش سرمایه صندوق به دلیل عدم نیاز به رعایت الزامات قانون تجارت
• استقلال پروژه و بانی
• حضور ارکان نظارتی متعدد شامل هیئت مدیره ، متولی ، مدیر ناظر و حسابرس
• احتمال بیشتر انجام پروژه در زمان مقرر به دلیل حضور ارکان نظارتی و سهولت فرآیند افزایش سرمایه ارکان نظارتی صندوق پروژه شامل متولی ، حسابرس ، ناظر فنی و هیئت مدیره میباشد.

ارکان اجرایی صندوق پروژه شامل مدیر صندوق ، شرکت پروژه ، متعهد پذیره نویس و بازار گردان میباشد.
همچنین دارندگان بیشتر از ۱ درصد میتوانند در مجامع شرکت کنند.


صندوق زمین و ساختمان :

صندوق های زمین و ساختمان از جمله نهاد های مالی موضوع بند ه ماده یک قانون توسعه ابزار ها و نهاد های مالی هستند که با جمع آوری سرمایه های کوچک اشخاص و سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ ساختمانی تشکیل می شوند.
هدف از تاسیس این صندوق ها استفاده از فرصت های سرمایه گذاری بازار سرمایه برای کمک به بخش مسکن و نیز استفاده از فرصت های سرمایه گذاری موجود در این بخش برای عموم سرمایه گذاران علاقه مند است.

یکی از دلایل عدم موفقیت این صندوق در ایران نداشتن ضامن سود بوده است.هر ابزار سرمایه گذاری در بورس ، میتواند ابزاری برای تامین مالی باشد.اهداف این صندوق شامل ، گردآوری و هدایت پس انداز های خرد و کلان در ساخت پروژه ساختمانی (تامین منابع مالی مورد نیاز برای پروژه ساختمانی) ، مشارکت سرمایه گذاران خرد در پروژه ساختمانی به منظور بهره مندی سرمایه گذاران خرد از سود ناشی از ساخت وساز و مصونیت سرمایه گذاران خرد از افزایش قیمت بخش مسکن.صندوق های زمین و ساختمان ، وجوه گرد آوری شده را به ساخت پروژه تخصیص داده و سمت عرضه مسکن راتقویت میکند. از این رو صندوق ها با ترسات های املاک و مستغلات (Real Estate Investment Trust) که سرمایه خود را به خرید و اجاره پروژه های ساختمانی تخصیص میدهند و سمت تقاضا را تحریک میکنند ، تفوت بنیادی دارند.طراحی صندوق های زمین و ساختمان کاملا بومی است و با توجه به ساختار و فعالیت ویژه ، معادل “Construction Fund” برای آن در نظر گرفته میشود.صندوق های زمین و ساختمان ساختاری متفاوت با صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار دارند و اصولا Mutual Fund محسوب نمیشوند.


صندوق های سرمایه گذاری جسورانه/خصوصی :

سرمایه گذاری جسورانه ، سرمایه گذاری فعال و هوشمند در شرکت های کارآفرین فناوری محور است. در اینساختار ، نقش سرمایه گذاران جسور (خطر پذیر) در تامین ممنابع مالی خلاصه نمی شود. بلکه انها به واسطه داشتن تخصص مدیریتی ، تجربه عملیاتی و شبکه ارتباطات سازمانی قوی ، به ارائه راهکارهای مدیریتی ، بازاریابی و حقوقی نیز میپردازند. از این رو مشارکت سرمایه گذاران در مالکیت شرکت های نو پا ، آنها را در قبال موفقیت شرکت متعهد میکند. زیرا از طریق سوددهی شرکت های نو پا ، خود نیز به سود میرسند و در واقع ایننوع سرمایه گذاری ، مشارکت واقعی در سود و زیان است.

فرآیند سرمایه گذاری در این نوع صندوق ها به گونه ای است که در حین ورود ، طرح ها غربالگری ، ارزیابی ووارسی موشکافانه میشوند سپس برای سرمایه گذاری مذاکراتی انجام میشود و بعد از این مرحله سرمایه گذاری آغاز میشود. بعد از مرحله ی ورود به طرح ، صندوق در پی ارزش آفرینی است که در این مرحله با ارزیابی و رصد فعالیت شرکت ها ، همکاری در توسعه روابط تجاری و کاری شرکت ، حضور در هیئت مدیره شرکت ها ، کمک به جذب نیروی انسانی متخصص و کمک به برنامه ریزی های استراتژیک شرکت میتواند ارزش افرینی کند. برای خروج نیز میتواند از عرضه سهام در بازار اولیه ، فروش به مدیران ، فروش به اشخاص دیگر ، ادغام و تملک استفاده کند.

در این صندوق ها ما شریک مدیریتی و شریک مالی داریم. شریک مدیریتی در حوزه های ورود و غربالگری طرح ها ، انجام ارزیابی و سرمایه گذاری ، ارزش آفرینی و توانمند سازی ، برنامه خروج و توزیع سود به ما کم میکند.در این صندوق ها هیچ تضمینی وجود ندارد. پس در این صندوق کسانی وارد میشوند که برایشان سود داشتهباشد. شرکت های سرمایه گذاری بزرگ در بلند مدت در این صندوق ها سرمایه گذاری میکنند. شرکت هایبیمه ای نیز علاقه دارند بر روی این صندوق ها سرمایه گذاری کنند.


اوراق اجاره :

اوراق بهاداری با نامی است که دارنده آن به صورت مشاع مالک بخشی از دارایی موضوع انتشار اوراق اجاره است.
برای تامین مالی در اوراق اجاره ما میتوانیم از روش جدایی بانی از فروشنده (اوراق اجاره برای تامین دارایی) و ازروش اتحاد بانی و فروشنده (اوراق اجاره برای تامین نقدینگی) استفاده کنیم. در روش اول ما در کل ، تملیک یک کالایی را داریم و در نهایت نحوه سود دهی آن کالا. به طور مثال خرید یک کشتی چگونه به ما ارزشمیدهد و ارزش شرکت ما را بالا میبرد. پس با دادن گزارشی به سازمان بورس نحوه کسب سود از کشتی راتوضیح میدهیم و بعد از قیمت گذاری ارزش دارایی های ما توسط کارشناس ، اوراقی را به نام اوراق اجاره منتشر میکنیم. سپس شرکت ها با فروش این دارایی ها به نهاد واسط میتوانند وارد بازار بورس شوند. در روش دوم که رایج است ، معمولا فروشنده و بانی یک فرد هستند و طبق روال روش قبلی کار ها را جلو میبرند. اما فرقش با روش اول این است که بانی میتواند دارایی را تحویل بگیرد و هر جا که دلش خواست سرمایه گذاری کند و در اخر هم سود معین شده را به نهاد واسط میدهد.
انواع قرارداد های اجاره مورد قبول در انتشار اوراق اجاره شامل اجاره به شرط تملیک بودن و اجاره با اختیار فروش دارایی در سر رسید اجاره با قیمت معین.پس در کل اوراق اجاره با هدف نقد کردن دارایی های ثابت شرکت ها به منظور تامین نقدینگی یا تامین دارایی انتشار می یابد. دارایی های ثابتی که در جربن فعالیت شرکت مورد استفاده قرار می گیرند و جریان نقدی برای شرکت ایجاد میکنند و هیچ منع قانونی برای انتقال مالکیت آنها وجود نداشته باشد ، مبنای انتشار اوراق اجاره هستند. شرکت ها می توانند با فروش این دارایی ها به نهاد واسط و اجاره مجدد آن مبالغ مورد نیاز برای خرید دارایی های جدید یا تامین کسری نقدینگی خود را فراهم کنند. اجاره بهای مرتبط با دارایی مورد نظر مبلغمعینی است که در مقاطع زمانی معین پرداخت می شود. اصل مبلغ اوراق هم زمان با تملک مجدددارایی درپایان دوره ( پیش از اتمام عمر اقتصادی دارایی) پرداخت میشود.

شرایطی که شخص حقوقی غیر دولتی باید به عنوان بانی داشته باشد :

• در ایران به ثبت رسیده و مرکز اصلی فعالیت در ایران باشد.
• قالب حقوقی آن سهامی ، تعاونی ، صندوق سرمایه گذاری یا جزو نهاد های عمومی غیر دولتی به استثناء شهرداری ها باشد.
• مجموع جریان نقدی حاصل از عملیات آن در دو سال مالی اخیر مثبت باشد. اگر جریان نقد حاصل از عملیات بانی مطابق صورت های مالی میان دوره ای حسابرسی شده در سال جاری مثبت باشد ، میتواند در محاسبه مجموع جریان نقدی مذکور لحاظ شود.
• حداکثر نسبت مجموع بده ها به دارایی های آن ۹۰ درصد باشد.
• اظهار نظر بازرس و حسابرس شرکت در مورد صورت های مالی دو سال مالی اخیر ان مردود یا عدم اظهار نظر نباشد.
• در صورت داشتن رکن ضامن بانکی ، حد نصاب های مندرج در بند های ۳ و ۴ ضروری نیست.
شرایطی که شخص حقوقی عمومی یا دولتی باید به عنوان بانی داشته باشد:
• وزارتخانه ها
• اشخاص حقوقی مشمول ماده ۳ و ۴ قانون محاسبات عمومی
• شرکت ها و موسسات دولتی که شمول قوانین و مقررات عمومی به انها مستلزم ذکر با تصریح نام است. از جمله شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابعه و وابسته به وزارت نفت و شرکت های تابعه آنها ، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت های تابعه آن ، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت های تابعه آنها ، مشمول شرایط قسمت الف هستند.
• همچنین در مورد بانک ها ، موسسات مالی و اعتباری و شرکت های واسپاری (لیزینگ ها) تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، لازم جریان نقدی حاصل از عملیات آنها در دوره مالی یکسال گذشته مثبت بوده و حداکثر نسبت مجموع بدهی ها به دارایی های آن ۹۵ درصد باشد.

مزایای اوراق اجاره :
۱- عدم وجود محدودیت در مصرف وجوه
۲- کمک به حفظ نقدینگی از سریق پرداخت اجاره بها طی دوره
۳- تعیین نرخ قطعی در ابتدای دوره
۴- عدم وجود محدودیت در ساختار ترازنامه ای بعد از انتشار اوراق

معایب اوراق اجاره :
۱- محدود بودن حجم تامین مالی به ارزش دارایی های مبنای انتشار
۲- عدم امکان انتقال مالکیت دارایی تا زمان پرداخت اصل مبلغ اوراق
تفاوت اوراق مرابحه و اجاره :
۱- مالکیت دارایی از زمان انتشار در اختیار بانی ( متقاضی تامین مالی ) است اما تا وصول همه مطالبات ، دارایی مبنای انتشار در رهن نهاد واسط یا ضامن قرار میگیرد.
۲- بانی و فروشنده نباید دارای شخصیت حقوقی واحد باشند.
۳- همچنین مواد و کالا نیز قابل قبول است.


پرسش ها پاسخ ها :

۱. آیا فقط قیمت اسمی در پروژه به کار میرود؟

قیمتی که قبل از ورود یک سهم به بازار بورس وجود دارد به سهامداران جدید فروخته میشود اما وقتی که یک سهم به بازار بورس ورود پیدا میکند ، سهامش افزایش ارزش پیدا میکند و آن قیمت افزایش ارزش در اختیار شرکت قرار میگیرد. ولی به قیمت قبلی ورود به بازار در پروژه قرار میگیرد و مازاد ان که صرف سهام نام دارددر دست سهامداران فعلی قرار میگیرد.

«پایان»

جهت دریافت فایل جزوه مکتوب میتوانید به بخش جزوات مکتوب سایت مراجعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه