پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

آشنایی با صندوق های سرمایه گذاری خصوصی (Private Equity)

آشنایی با ماهیت سرمایه گذاری خصوصی و نحوه عملکرد صندوق های سرمایه گذاری خصوصی(Private Equity)

هر شرکتی در مراحل توسعه خود، به یک نیرویی جهت تزریق سرمایه جدید یا تخصص مدیریتی خارج از شرکت لازم دارد تا با غلبه بر چالش‌های توسعه، تحقق کامل پتانسیل سازمان و استفاده از فرصت‌های پیش‌روی سازمان را به نحو احسن انجام دهد. استارتاپ‌ها تشنه سرمایه‌های بلندمدت و رویاپردازانه هستند تا بتوانند اتفاق بالا را رقم بزنند و مفهوم مورد نظر خود را به کالای قابل عرضه تبدیل کنند! شرکت های بالغ، به طور فزاینده در معرض تلاطم‌های بازار، رقابت روزافزون یا فشار برای به‌روزرسانی فرآیندهای تولید و ساختارهای حاکمیت شرکتی قرار دارند.

ماهیت سرمایه گذاری خصوصی 

ماهیت سرمایه‌گذاری خصوصی با وجود مالکان سریالی و حرفه‌ای که سهام قابل توجهی را در اختیار دارند، اغلب به یک دوره گذار پرتنش در شرکت‌های تحت پوشش صندوق‌های خصوصی منجر می‌شود. صنعت سرمایه گذاری خصوصی به واسطه اثرگذاری موفقی که در پشتیبانی دائمی از شرکت ها دارد، به روند تغییر کمک کرده و در بیشتر موارد امید را به داشتن یک کسب و کار مطلوب و اقتصاد بهتر افزایش می‌دهد.

ساز و کار صندوق های سرمایه گذاری خصوصی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی یک ساز و کار سرمایه‌گذاری مستقل هستند که توسط یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی، به نمایندگی از کل سرمایه‌گذاران مدیریت می‌شوند. بیشتر این صندوق‌ها با حجم محدودی راه‌اندازی می‌گردند و در ازای دریافت سهام که در بازار عمومی (بورس) قابل معامله نیست، به صورت بلندمدت در شرکت های خصوصی و یا حتی بعضا دولتی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ در واقع، تعریف دقیق ما شامل خصوصی کردن (یعنی خروج شرکت‌های بورسی از لیست) و سرمایه‌گذاری خصوصی در سهام‌های بورسی می‌باشد.

موضوع فعالیت صندوق های سرمایه گذاری خصوصی

موضوع فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی، جمع‌‌آوری منابع مالی و تخصیص عمده آن به سرمایه‌‌گذاری در سهام و سهم‌الشرکه شرکت‌ها با موضوع فعالیت‌های از قبل تعیین شده است. سرمایه‌گذاری صندوق در شرکت‌های سرمایه‌پذیر با هدف کسب و حفظ کنترل شرکت و هدایت سیاست‌های مالی و عملیاتی آن به منظور تحقق اهداف مورد نظر و سپس خروج از شرکت سرمایه‌پذیر می‌باشد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی دارای متخصصینی در اجرای راهبرد‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، رشدی، و یا خریدهای تملکی می‌باشند. سرمایه یک یا مجموعه‌ای از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی را جمع‌آوری کرده و به این صندوق ها از طریق دو شخصیت حقوقی مجزا اما وابسته، یعنی شریک مدیریتی (GP) و مدیر سرمایه‌گذاری مشاوره می‌دهد. اعضای یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی معمولاً تمامی پست های کلیدی و سمت‌های تصمیم‌گیری در بخش شریک مدیریتی یا عمومی (GP) و مدیر سرمایه‌گذاری در تمام صندوق هایی که خود تاسیس می‌کند را در اختیار می‌گیرد. تاسیس این شخصیت‌های حقوقی مجزا، شرکت سرمایه گذاری خصوصی را از تعهدات مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی و یا ادعاهایی که بر علیه آن صندوق انجام می‌شود، مصون می‌دارد.

پرتفوی صندوق های سرمایه گذاری خصوصی

صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در طول عمر خود ممکن است در شرکت‌های محدودی سرمایه‌گذاری کند که به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ شرکت خواهد بود که مجموعاً پرتفوی سرمایه‌گذاری صندوق را تشکیل می‌دهند. از این شرکت‌ها تحت عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر نیز یاد می‌شود. توانایی یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی برای فروش سهام خود، در این شرکت‌ها با یک سود قابل توجه بعد از ۳ تا ۷ سال نگهداشت، تعیین‌کننده موفقیت یا شکست آن صندوق خواهد بود.

الزمات و قوانین اجرایی صندوق های سرمایه گذاری خصوصی

  • حداقل سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است.
  • دوره فعالیت در نظر گرفته شده برای این صندوق‌ها حداکثر به مدت ۷ سال است که ۴ سال ابتدایی آن به‌عنوان دوره سرمایه‌گذاری صندوق تعیین می‌شود.
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی از امکان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های غیرسهامی عام نیز برخوردارند. همچنین بر اساس ضوابط تعیین شده، بستر حمایت از شرکت‌های سهامی عام پذیرفته نشده در بورس، شرکت‌های پذیرفته شده در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران و شرکت‌هایی که شرایط پذیرش در بورس را از دست داده‌اند نیز از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی فراهم شده است.
  • حداقل میزان سرمایه‌گذاری هر سرمایه‌گذار در صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، هزار میلیون ریال تعیین شده‌ است.
  • دستورالعمل تاسیس و راه‌اندازی صندوق‌های خصوصی در سال ۹۷ توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه و ابلاغ شد. واحدهای این صندوق‌ها به شکل قابل معامله در بورس هستند. ساختار حاکمیت شرکتی آنها در قالب واحدهای ممتاز، که تشکیل‌دهنده مجمع صندوق هستند نیز می‌باشد. تصمیمات سرمایه‌گذاری آن با مسئولیت مدیر صندوق، در چارچوب مصوب مجمع، و با کمک کمیته سرمایه‌گذاری، اتخاذ می‌گردد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه