پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

آشنایی با حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت چیست و چه کارکردهایی دارد؟ چرا باید حسابداری مدیریت را یادبگیریم؟

حسابداری مدیریت چیست؟!

تصمیم‌گیری برای فعالیت‌های یک شرکت، نیازمند استفاده درست از اطلاعات و داده‌های موجود است و قطعا برای انتخاب بهترین گزینه‌ها باید اطلاعات مناسبی را در اختیار داشت. اطلاعاتی که برای کارآیی باید طبقه بندی و آماده شده باشند. در حوزه مالی، وظیفه تهیه این اطلاعات بر عهده موضوعی تحت عنوان حسابداری مدیریت است.

تعریف حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت، فرآیند تشخیص، اندازه‌گیری، تجمیع، تجزیه و تحلیل، تهیه و تفسیر و ارائه اطلاعات مالی مورد استفاده مدیریت به منظور برنامه‌ریزی، ارزیابی و کنترل عملیات یک سازمان است. این تعریف را می‌توان کامل‌ترین تعریف دانست که انجمن ملی حسابداران آمریکا آن را ارائه داده است.

در بیانی دیگر می‌توان حسابداری مدیریت را فرایند تعریف، اندازه‌گیری، تجمیع، تجزیه و تحلیل، مهیاسازی، تفسیر و تبادل اطلاعات مورد استفاده مدیریت جهت برنامه‌ریزی، ارزیابی و کنترل یک واحد تجاری و جهت اطمینان از استفاده مناسب و پاسخگویی به منابع شان دانست.

حسابداری مدیریت همچنین فرایند تهیه گزارشهای مالی برای گروه‌های غیرمدیریتی مانند ذینفعان، بستانکاران، سازمان‌های قانون‌گذار و مراجع مالیاتی را نیز شامل می‌شود. (انجمن حسابداران خبره مدیریت«IMA»).

پس به زبان ساده باید گفت: «حسابداری مدیریت یعنی تعریف، اندازه گیری و پردازش، تجزیه و تحلیل، طبقه بندی و تفسیر اطلاعات مورد استفاده مدیریت».

چرا یادگیری حسابداری مدیریت مهم است؟!

حال پس از آشنایی با تعریف حسابداری مدیریت، باید بدانیم که هدف آن چیست و چه اهمیتی وجود دارد که سبب شده یادگیری آن برای یک فعال حوزه مالی ضروری باشد؟

حسابداری مدیریت در تلاش است تا اطلاعات مالی یک شرکت، سازمان، کسب و کار و … ساده‌تر و راحت‌تر تهیه شود. در واقع کمک به برنامه ریزی سازمان، کمک به تصمیم گیری صحیح سازمان، شناسایی موانع و مدیریت استراتژی رفع موانع سازمان و کمک به سود آوری سازمان از جمله اهداف حسابداری مدیریت هستند.

حسابداری مدیریت

چرا حسابداری مدیریت امری ضروری است؟

بگذارید پاسخ این سوال را در با بیان مزایای حسابداری مدیریت و کارکرد های آن توضیح دهیم.حسابداری مدیریت با تنظیم اطلاعات مالی و غیرمالی در فواصل منظم و گزارش آن‌ها در قالب پیش‌بینی، بودجه، تجزیه و تحلیل به برنامه‌ریزی شرکت کمک می‌کند.

حسابداری مدیریت با ارائه این اطلاعات به تصمیم‌گیری‌های حیاتی شرکت کمک کرده و نشانه‌های بروز مشکل را شناسایی و به طراحی استراتژی شرکت کمک می‌کند.

پس در یک بیان می‌توان گفت که حسابداری مدیریت یعنی توجه به مهمترین آمارها و داده‌ها و استفاده از آن‌ها در جهت منافع سازمان و شرکت.

حسابداری مدیریت چه کارکردهایی دارد؟

در کنار توجه به مزایا، باید کاربردهای حسابداری مزیت را نیز برشمرد. حسابداری مدیریت حوزه عملکردی و کاربردی  بسیار گسترده‌ای دارد اما بخشی از مهمترین کاربردهای ان عبارتند از:

  • مدیریت استراتژیک بحران های احتمالی
  • شناسایی مشکلات مرتبط با کسب و کار
  • کمک به برنامه ریزی درست
  • کمک به مدیران در تصمیم گیری درست
  • مدیریت کیفیت جامع
  • بررسی مشکلات و ارائه راهکار
  • سودآوری و پیش‌بینی سود

مهمترین وظایف یک حسابدار مدیریت چیست؟

مسئله‌ای به این مهمی ضروری می‌سازد که فرد شناخت درستی از وظایف خود تحت عنوان حسابدار مدیریت داشته باشد.«تهیه گزارشات خرید و فروش، تهیه گزارش و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در مهلت های قانونی تعیین شده و پیگیری جهت تحویل (دریافت خدمات اظهارنامه مالیاتی)، جمع آوری گزارشات مالی مورد نیاز به مسئولان مربوطه، ارائه گـزارشات تفکیکی و آماری و نمودارهای مقایسه ای مورد نیاز هـر پروژه به طور مکرر و …» مهمترین وظایف یک حسابدار مدیریت است. در ادامه وظایف این حوزه به صورت یک نمودار نشان داده خواهد شد:

 

مهم ترین وظایف حسابدار مدیریت

تجزیه و تحلیل نرخ و حجم


تدوین و توسعه سنجه‌های کسب و کار


مدل‌سازی قیمت


سودآوری محصول


گزارشگری بخشی جغرافیایی در مقابل صنعت یا مشتری


ارزیابی متوازن مدیریت فروش


تجزیه و تحلیل بها


تجزیه و تحلیل هزینه – فایده


تجزیه و تحلیل هزینه،حجم ، فایده


تجزیه و تحلیل بهای چرخه‌عمر


تجزیه و تحلیل سودآوری مشتری


شفافیت بهای فناوری اطلاعات


بودجه‌بندی سرمایه‌ای


تجزیه و تحلیل خرید در مقابل اجاره


برنامه‌ریزی راهبردی


مشاوره مدیریت راهبردی


ارائه و ارتباطات مالی داخلی


پیش‌بینی فروش


پیش‌بینی مالی


بودجه‌بندی سالانه


تسهیم هزینه

چنانچه احساس می کنید در موقعیت شغلی فعلی یا آینده تان و یا در جهت بهبود فضای کسب و کارتان نیاز به یادگیری حسابداری مدیریت به صورت کاربردی و عملیات محور دارید، می توانید در دوره آموزشی جامع حسابداری مدیریت منطبق بر سرفصل های مدرک حسابداری مدیریت CMA استرالیا شرکت کنید و در انتهای این دوره آموزشی پس از شرکت و اخذ نمره قبولی در آزمونی که توسط نماینده CMA استرایا در ایران برگزار می شود، مدرک بین المللی CMA خود را دریافت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره آموزشی حسابداری مدیریت (CMA استرالیا) اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه