پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

راهکاری برای بهبود جو روانی بازار سرمایه

دکتر مهدی صادقی شاهدانی رئیس شورای سیاست گذاری گروه پیشگامان دنیای مالی در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد:

به گزارش گروه پیشگامان دنیای مالی،دکتر مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) و رئیس شورای سیاست گذاری گروه پیشگامان دنیای مالی در گفت و گو با پایگاه خبری بورس نیوز عنوان کرد:

شرایط حاکم بر بازار سرمایه با شرایط حاکم بر اقتصاد کشور منطبق نیست. معمولا بازار سرمایه انعکاسی از واقعیت های اقتصادی کشور را در خود نمایان می کند، اما وقتی شرایط کلان اقتصادی، اهمیت بخش واقعی را مورد توجه جدی قرار داده؛ ولی بازار سرمایه این شرایط را منعکس نمی کند،‌ نشان دهنده این است که آنچه در بازار سرمایه رقم می خورد یک مقطع گذرا را تجربه میکند و عبور از این مقطع گذرا در گرو سیاست های مناسب خواهد بود.

وی افزود:

 در شرایطی که رونق تولید از اهمیت بسیار برخوردار است و تولیدکنندگان در فضای غیر رقابتی، کالاهای خود را به راحتی در بازار داخل عرضه می کنند و رقیب خارجی ندارند. وقتی مجموعه شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه، شرکت های تولیدکننده هستند، انتظار می رود بازار سرمایه هم انعکاسی از وضعیت تولید و فروش شرکت ها باشد و هر آنچه در بخش واقعی اقتصاد رخ می دهد، در بخش مالی هم نظاره ‌گر باشیم.

دکتر صادقی شاهدانی در رابطه با دلایل عدم تطابق بخش واقعی اقتصاد با روند بازار سرمایه گفت:

یکی از مهمترین دلایل این عدم تطابق، حضور سهامداران عدالت در بازار سرمایه بوده است. سهامداران عدالت معمولا افق سرمایه گذاری بلند مدت ندارند و با مشاهده کاهش جزئی در ارزش سهام خود، تصمیم به فروش میگیرند و فشار فروش را تشدید می کنند و این فشار فروش ها، تصویر منفی از بازار سرمایه ترسیم می‌کند. حال آنکه وضعیت فروش داخلی شرکت ها قابل قبول است و صادرکنندگان هم با توجه به افزایش نرخ ارز ، درآمد ارزی قابل توجهی دارند. اما جو روانی بازار خلاف این شرایط را به بازار سرمایه ما دیکته می‌کند.

رئیس شورای سیاست گذاری گروه پیشگامان دنیای مالی اضافه کرد:

بهبود جو روانی بازار سرمایه به اقدامات هماهنگ نهادهای مختلف بستگی دارد. یکی از بخش های موثر، تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه هستند که با واقعیت های بازارهای کالایی و مالی آشنایی دارند. هر گاه در بازارهای کالایی امکان فروش محصول با قیمت مناسب برای تولیدکنندگان فراهم باشد، طبیعی است که بازارهای مالی هم تحت تاثیر قرار بگیرد و این همان شرایطی است که تحلیلگران باید در تشریح آن بکوشند.‌ ضمن اینکه رسانه ها هم در مدیریت جو روانی بازار سرمایه موثر باشند. رسانه ها هم امکان ایجاد التهاب در بازارها و هم امکان ایجاد آرامش و کاهش التهاب بازارها را دارند. کما اینکه در بحران های اقتصادی هر زمان رسانه ها به مدیریت جو روانی کمک کرده اند، نتیجه مثبتی در پی داشته است. بنابراین انتظار می رود از قدرت رسانه ها در راستای بهبود جو روانی بازار استفاده شود‌. بهتر است متولیان این بازار بیشتر برای اطمینان بخشی به سهامداران از طریق رسانه ها تلاش کنند. ارائه تحلیل ها و پیش بینی های مثبت از بازار سرمایه توسط مدیران مالی و اقتصادی کشور به کاهش التهاب بازار کمک خواهد کرد. باید توجه کرد که عدم‌ مدیریت جو روانی بازار سرمایه، سایر بازارها را هم دچار اختلال خواهد کرد. التهاب در بازار سرمایه، سرمایه گذاران را به سمت بازارهای دیگر سوق می دهد و در نهایت در وضعیت تولید ملی و ایجاد اشتغال هم اختلال ایجاد خواهد شد. تخریب بازار سرمایه به نفع دغدغه مندان تولید ملی نیست و آینده اقتصاد کشور در گرو رونق واقعی در بازار سرمایه خواهد بود.

لینک مصاحبه در بورس نیوز: http://boursenews.ir/000yzF

2 نظرات
  1. محسن حاجیان می گوید

    سلام و عرض ادب

    جسارتا اگر اجازه باشه من هم نظر شخصی خودم رو درباره وضعیت بازار بورس اوراق بهادار تهران اعلام کنم .
    همونطور که همگی ما میدونیم متاسفانه کشورمون درگیر تورم و کاهش ارزش پول ملی ( ریال ) هست .

    به زبان ساده اگر بازار های سرمایه کشور های مختلف رو بررسی کنیم متوجه تاثیر تورم میشیم و متوجه میشیم که میتونم این بازار ها رو به دو دسته تقسیم کنیم :
    – بازار سرمایه بر پایه تورم ( تورم بر حرکت قیمت ها تاثیر گذار هست ) ( بازار سرمایه ایران )
    – بازار سرمایه بر پایه تولید ( تولید نقش مهم و کلیدی رو داره )

    ما در بازار سرمایه کشورمون دارایی که باهاش مبادله میکنیم ریال هست و طرف مقابل سهام
    سهام/ریال
    دقیقا مثل کالا که بر اثر تورم و کاهش ارزش ریال در حال گران شدن هستن سهام هم باید گران بشه
    کالا / ریال

    کالا/ریال = سهام / ریال
    ( باید توجه داشت سهام یعنی بخش های برابر و یکسان از سرمایه یک شرکت سهامی )

    وقتی ریال در حال کاهش ارزش هست پس هر برگه سهم هم باید گران تر بشه

    تکنیکالی : روند کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران در بلند مدت صعودی است ( بازار به دلایل بنیادی دارای روند صعودی است )
    بنیادی : کاهش ارزش ریال = افزایش ارزش شرکت های سهامی

    پ.ن : این نظر شخصی من هست و قطعا دارای نقص هایی هست .

    با تشکر .

    1. پیشگامان دنیای مالی می گوید

      بابت اعلام دیدگاهتون تشکر میکنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه