پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

معرفی کتاب های مالی و سرمایه گذاری در گفت وگو با دکتر آقابابایی

در گفت و گو با دکتر محمدابراهیم آقابابایی رئیس هیئت عامل صندوق تثبیت بازارسرمایه مطرح شد:

به مناسبت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران و در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی،گروه پیشگامان دنیای مالی در نظر دارد در طی سلسله مطالبی که حاصل گفت و گو با اساتید و متخصصین اقتصاد،مالی و سرمایه گذاری هستند به معرفی کتاب هایی در این حوزه ها جهت استفاده مخاطبین گرامی بپردازد.در اولین مطلب امیرمحمد مشیری دانشجوی اقتصاد و عضو شبکه فعالان مالی گفت و گویی را با دکتر محمد ابراهیم آقابابایی رئیس هیئت عامل صندوق تثبیت بازارسرمایه و عضو هیئت علمی دانشکده علوم مالی دانشکده خوارزمی ترتیب داده است که ایشان ضمن معرفی کتاب های شاخصی در حوزه های اقتصاد،سرمایه گذاری و مالی رفتاری به ارائه سیری منطقی جهت شروع مطالعات در حوزه مالی پرداخته اند.این گفت و گو جهت استفاده همراهان گرامی منتشر می شود:

پیشگامان دنیای مالی:عرض سلام و احترام.غرض از این جلسه و گفت و گو با حضرتعالی این هست که کتاب هایی را در حوزه مالی و سرمایه گذاری جهت استفاده علاقمندان این حوزه معرفی کنید البته با توجه به دو رویکرد:رویکرد اول اینکه با توجه به اینکه اکثر مخاطبین گروه پیشگامان دنیای مالی عموم افراد هستند که شاید رشته تحصیلی آن ها مرتبط با حوزه های مالی و اقتصادی نبوده است و رویکرد دوم هم افرادی هستند که میخواهند  فاینانس را به عنوان حرفه خودانتخاب کنند.در این گفت و گوی کوتاه از شما خواهش میکنیم که باتوجه به این به این دو رویکرد کتاب هایی را در حوزه اقتصاد،مالی و سرمایه گذاری معرفی نمایید.

– دکتر آقابابایی: همانطور که فرمودید در سه حوزه باید معرفی کتاب داشته باشیم: اقتصاد ، سرمایه گذاری ومالی. و بنده یک تعداد کتاب هایی الان آماده کردم . البته فعلا ترجیح میدهم اقتصاد را به شما نگویم . در بحث سرمایه گذاری چند کتاب معرفی خواهم کرد و همچنین چند کتاب در حوزه مالی .

یک نکته را در ابتدا خدمت شما باید عرض کنم، ما کتابی که توانسته باشد اقتصاد را به زبان ساده بیان کند خیلی محدود داریم. بعضی از این کتاب ها برای کسانی مفید است که میخواهند اقتصاد را در حد ساده یاد بگیرند اما کتابی که با منطق اقتصادی توضیح داده باشد محدود است .کتابی را اخیراً دیدم که کتاب خوبی به نظر میرسد . کتاب کلیات علم اقتصاد که نویسنده آن دارون عجم اغلو است و سید علی رضا بهشتی شیرازی و محمد حسین نعیمی پور آن را ترجمه کرده اند و انتشارات روزنه نیز این کتاب را چاپ کرده است.البته کتاب دیگری از همین نویسنده با نام چرا کشورها شکست میخورند نیز در بازار موجود است که چاپ شده در انتشارات دنیای اقتصاد است .در همین حوزه باید عرض کنم که  کتاب  آقای رضا امیر خانی از دیگر کتاب ها در حوزه اقتصاد است که بار ها خود من آن را مطالعه کرده ام ، به نام نفحات نفت.این کتاب خیلی خوب بلایی را که نفت سر اقتصاد ما ، سرفرهنگ ما و سر همه شئونات زندگی ما آورد را توضیح داده است.

کتاب های حوزه سرمایه گذاری:

در خصوص سرمایه گذاری چند کتاب با توجه به رویکردهایی که فرمودید  هم فارسی میگویم هم انگلیسی که جنبه های آکادمیک آنها پر رنگ تر است . یکی کتاب Quantitative Financial Economics  تألیف اقای کات برتسون هست. این کتاب فوق العاده است و  تئوری و کاربرد های آن را بسیار عالی توضیح داده است . کتاب دیگر ،کتاب معروف Essentials of Investments است که تالیف بودی و همکارانش هست. این کتاب هم عالیست.

در رابطه با کتاب های  فارسی برای کسانی که مدیریت سرمایه گذاری خوانده اند یا علاقه دارند، حتما باید این کتاب را بخوانندکه عنوان آن مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته است و آقای دکتر راعی و آقای دکتر تلنگی نویسنده این کتاب هستند که انتشارات سمت  این کتاب را چاپ کرده است.

کتاب دیگر،کتاب نظریه جدید سبد دارایی و تحلیل سرمایه گذاری ، ترجمه آقای دکتر سوری است که انتشارات پژوهشکده پولی و بانکی این کتاب را چاپ کرده است.

پیشگامان دنیای مالی:مطالعه این کتاب ها را در چه حوزه و مقطعی پیشنهاد می کنید؟

-دکتر آقابابایی: Essentials of Investments در لیسانس  وسه تای دیگر در کارشناسی ارشد . قسمت های اول سرمایه گذاری پیشرفته نیز کارشناسی و مابقی در دوره ارشد مناسب است که مطالعه شوند.

پیشگامان دنیای مالی: لطفا ادامه دهید.

دو کتاب دیگر هم معرفی میکنم که تازه چاپ شده اند : کتاب سرمایه گذاری رفتاری تألیف دانیل کراسبی که آقای فرزاد فروغی مجد آن را ترجمه کرده اند که ترجمه روان تر و دقیق تری است و انتشارات مهربان در سال ۱۳۹۹ این کتاب را چاپ کرده است.

کتاب های حوزه مالی رفتاری:

کتاب بعدی در حوزه مالی رفتاری و سرمایه گذاری است، کتاب نقش مالی رفتاری در بهبود مدیریت سرمایه گذاری که آقای ایوب گودرزی ترجمه کرده است و نشر چالش در چند روز اخیر آن را چاپ کرده است.

کتاب دیگر، کتاب معروف پومپین  هست با عنوان دانش مالی رفتاری و مدیریت دارایی ترجمه شده توسط آقای احمد بدری  انتشارات کیهان. این کتاب خیلی عمومی نیست و برای کسانی است که حدأقل کارشناسی را در حوزه مالی گذرانده باشند.این ها کتاب هایی با رویکرد تخصصی بود.

بنده چند کتاب دیگر هم مطرح میکنم که کتاب های فوق العاده خوب و لذت بخشی هستند که در حوزه کتاب های اقتصادی هستند.در واقع کتاب های عمومی حوزه مالی رفتاری هستند

کتاب قو سیاه  تألیف نسیم نیکولاس طالب و ترجمه محمد ابراهیم محجوب. این کتاب بسیار پرفروش بوده است.

قبل از اینکه ادامه کتاب های مالی رفتاری را بگویم یک کتاب دیگر هم معرفی میکنم که بیشتر بیان گر این هست که مباحث مهندسی مالی از کجا نشأت گرفته است.این کتاب،کتاب فیزیک مالی تألیف جیمز اوئن ودرال که آقای دکتر عبده تبریزی این کتاب را  ترجمه کرده است و  انشارات نشر نی آن را به چاپ رسانده.

کتاب دیگر کتاب پشت پرده ریاکاری، ترجمه رامین رامبد از  انتشارات مازیار می باشد که این کتاب محشر است.

کتاب نابخردی های پیش بینی پذیر،ترجمه رامین رامبد از انتشارات مازیار کتاب دیگریست که معرفی میکنم.

کتاب جنبه مثبت بی منطق بودن ما  ( بحث هایی در خصوص رفتاری که ما میکنیم ) از انتشارات نشر دایره.

کتاب پاداش  ترجمه آقای سید امیرحسین میرابوطالبی که این کتاب مناسب صاحبان کسب و کار هم هست.که میگوید ما چگونه با پاداش های ریز میتوانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.این کتاب ها تِم روایتی دارند و خواننده را خسته نمیکنندو کتاب های جذابی هستند.

دو کتاب دیگر هم بنده معرفی میکنم:

کتاب سقلمه تألیف ریچارد تیلر (برنده نوبل۲۰۱۷) با ترجمه مهری مدآبادی است از انتشارات هرمز.خیلی ها ریچارد تیلر را بزرگترین اقتصاددان مالی رفتاری میدانند که یک کتاب دیگر هم دارد،کتاب کج رفتاری ترجمه بهنام شهایی از انتشارات مهربان می باشد که در مدت کمی چندین نوبت زیر چاپ رفته است.

کتاب بعدی که معرفی میکنم نه مالی است نه اقتصادی نه روانشناسی ( و البته ممکن است همه اینها باشد) ،کتاب تئوری انتخاب آقای ویلیام گلسر  ترجمه علی صاحبی است به ۲۸ چاپ رسیده است و بنده از مطالعه آن بسیار لذت بردم.این کتاب برای همه شئون زندگی اعم از حوزه مالی،اقتصادی و… مفید است.

پیشگامان دنیای مالی: بیشتر کتاب هایی که معرفی فرمودید در حوزه سرمایه گذاری بود . بقیه کتاب ها در بحث مالی رفتاری بود . برای دوستانی که میخواهند دانش مالی را شروع به یادگیری کنند در قالب حرفه ای چه ترتیبی را پیشنهاد میدهید؟

-دکتر آقابابایی: یک عیب خیلی بزرگی که الان وجود دارد این است که خیلی ها مالی را با تحلیل تکنیکال و.. شناخته اند که این امر ناشی از جوی است که در فضای مجازی،کانال های تلگرامی و… ایجاد شده است،در حالیکه در دانشکده های مالی تحلیل تکنیکال جایگاهی ندارد و مالی کلاسیک اساساً ارزشی برای تکنیکال قائل نیست.ولی متأسفانه کانال های تلگرامی و سایر درگاه های مجازی با منطقی که معلوم نیست چه چیزی پشتش هست نگاه عمومی را به سمتی سوق داده اند که فرد تکنیکالیست را فرد مالی معرفی میکند که این نگاه بدی است.

لذا شروع باید با مطالعه مدیریت مالی باشد.کتاب مدیریت مالی دوجلدی علی جهان خوانی که کتاب پایه هست پینشهاد می شود.هر فردی که میخواهد شروع کند باید بفهمد مدیریت مالی چیست و سپس برود سراغ تجزیه و تحلیل صورت های مالی و بعد مباحث مالی شرکتی.

مبحث بعد مباحث مدیریت سرمایه گذاری است که خیلی مهم است که شاید چندین فصل اول کتاب آقای دکتر راعی و دکتر پویان فر خیلی میتواند کمک کننده باشد برای کسانی که میخواهند شروع کنند.اینها بحث دانشگاهی است.در کنار اینها طبیعتاً بحث تحلیل صنعت و تحلیل بنیادی بعد از اینکه فرد به کلیات مسلط شد پیشنهاد میشود .

پیشگامان دنیای مالی:تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی کل تحلیل هایی است که ما در بازار داریم و غالب کسانی که بعنوان تحلیل گر شناخته می شوند چارتیست هستند .شما  برای عموم افرادی که بخواهند با علم مالی در جهت ورود به بازار ها  آشنا شوند بدون اینکه تحصیلات دانشگاهی مرتبط داشته باشند چه سیری پیشنهاد میکنید ؟

-دکتر آقابابایی: به نظر بنده کسی بدون دانستن مدیریت مالی و بدون دانستن تجزیه تحلیل صورت های مالی که پایه هستند ، نمیتواند وارد بازار شود لذا باید اینها حتما مطالعه شود. همچنین منابعی که برای آزمون اصول بازار سرمایه استفاده میشود مانند کتاب آقای صدرایی میتوانند کمک کننده باشند.ولی بنده بازهم معتقدم که فرد باید مباحث مدیریت مالی،تجزیه و تحلیل صورت های مالی،مدیریت سرمایه گذاری و.. را حتماً مطالعه کند.

گفت و گو از امیر محمدمشیری

-انتهای پیام-

1 نظر
  1. کتاب باز می گوید

    بسیار زیبا جذاب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه