پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

چرایی و چگونگی ایجاد بازارهای مالی

کارکرد بازارهای مالی(function of financial markets)

در اقتصاد پول در یک چرخه درحال گردش می‌باشد، اما یک جنبه بسیارمهم این است که گردش پول از پس‌اندازهای مردم تبدیل به سرمایه‌گذاری شود. زیرا برای شروع هر کسب و کاری و استمرار آن در بلندمدت نیاز به بودجه ای است، که این وجوه جهت ایجاد مشاغل را می‌توان از عملکرد بازارهای مالی در دسترس ایجادکنندگان قرارداد که ابتدا پول را از حالت تنبل به پویا و سپس جریان مولد اقتصاد را تقویت کرد.

مفهوم بازارهای مالی:

برای درک ساختار و اهمیت بازارهای مالی، ابتدا باید نقش آنها را در اقتصاد خوب درک کنیم. در یک تقسیم بندی کلی هر اقتصادی در زمینه وجوه دارای دو بخش اساسی است :

الف) پس انداز

ب) سرمایه گذاری.

پس انداز همان چیزی است که ما در هنگام صرفه جویی در هزینه های خانوارهای شخصی به آن اشاره می کنیم و سرمایه گذاری سرمایه ای است که صنایع برای راه اندازی و اداره تجارت خود به آن نیاز دارند. اکنون اقتصاد باید پیوندی را بین پس انداز و سرمایه گذاری فراهم کند. یکی از روشهای واضح تبدیل پس انداز به سرمایه گذاری از طریق بانک صورت می‌گیرد. همچنین، پس اندازها می توانند از طریق بازارسرمایه به سرمایه گذاری تبدیل شوند. خانوارها از پس انداز خود برای خرید ابزارهای مالی و کالاهایی مانند : سهام ، بدهی و غیره استفاده خواهند کرد که این تعریفات کل مفهوم بازار مالی را به ما می‌آموزد. به این ترتیب یک بازار مالی وجوه تخصیص یافته را به خدمت می گیرد و این وجوه بیکار و تنبل را بسیج می کند تا از آنها برای استفاده مفیدتر در چرخه اقتصادی یک کشور به کار گیرد.

بازارهای مالی:

هنگامی که درباره بازارها صحبت ‌می‌کنیم ابتدا این امر به ذهن متبادر می‌شود که بازار یک مکان است که در آن کالا و خدمات خرید و فروش می‌شود؛ در حالی که این این مفهوم امروزه دامنه بسیاری گسترده تری دارد و اساسا بازار مجموع عرضه و تقاضا کالا و خدمات بدون فرض وجود یک مکان فیزیکی است؛ بنابراین بازار مالی ، بازاری یا ترتیبی یا نهادی است که مبادله ابزارهای مالی و اوراق بهادار را تسهیل می کند. این ابزارها شامل سهام ، اوراق قرضه ، بدهی ، اوراق تجاری ، اسکناس ، چک و غیره است. قیمت این ابزارها توسط قوانین تقاضا و عرضه در بازار تعیین می شود.

کارکردبازارهای مالی(بررسی موردی):

الف)جمع‌آوری وجوه :

همانطور که قبل هم اشاره شد در یک اقتصاد موفق، پول هرگز نباید بیکار بماند، سرمایه گذاران (خانوار) دارای پس انداز باید با صنایعی که نیاز به سرمایه گذاری دارند مرتبط شوند. بنابراین بازارهای مالی این معامله را امکان پذیر می کنند ، جایی که سرمایه گذاران می توانند پس انداز خود را با توجه به انتخاب خویش و ارزیابی ریسک موردنظر خود سرمایه گذاری کنند. از بودجه های بیکار بایداستفاده گردد تا اقتصاد رونق گیرد.

ب)نقدینگی :

ابزارهای فروخته شده در بازار مالی دارای نقدینگی بالایی هستند. این بدان معناست که در هر زمان مشخص سرمایه گذاران می توانند کالاهای مالی خود را بفروشند و آنها را به پول نقد در مدت بسیار کوتاه تبدیل کنند. این عامل مهمی برای سرمایه گذاران است که نمی خواهند سرمایه گذاری طولانی مدت کنند.

ج)تعیین قیمت :

کالاهای مالی مورد معامله در بازارهای مالی قیمت های خود را از قوانین عرضه و تقاضا دریافت می کنند. سرمایه گذاران یا خانوار تأمین کننده وجوه هستند و صنایع تقاضای آنها را دارند. تعامل بین این دو گزوه و سایر عوامل در بازار به تعیین قیمت های کارا کمک می کند.

د)دسترسی آسان : (تسهیل ارتباط)

هم سرمایه گذاران و هم صنایع و بنگاه‌های اقتصادی به یکدیگر احتیاج دارند. بازار مالی بستری را فراهم می کند که هم خریداران و هم فروشندگان می توانند بدون صرف وقت زیاد، پول یا چانه زنی در طول زمان به راحتی یکدیگر را پیدا کنند.

مزایای بازارهای مالی:

چندین مزیت مختلف در عملکرد بازار مالی وجود دارد که سرمایه گذاران و شرکت هایی را که در بازار مالی درگیر هستند، برای آنها فراههم می‌شود که برخی از مزایا عبارت‌اند از :

  • به ایجاد یک سیستم باز و تنظیم شده برای شرکتها جهت کسب سرمایه زیادی از بازار جهت فعالیت خود کمک می کند.
  • رونق را با استفاده از پس انداز سرمایه گذاران بالقوه در اقتصاد فراهم می کند. این امر منجر به تشکیل سرمایه در کشور می شود.
  • به صرفه جویی در وقت ، تلاش و پول طرفین کمک می کند زیرا تاجران مجبور نیستند منابع خود را برای یافتن فروشندگان بالقوه یا خریداران اوراق بهادار صرف کنند.

معایب بازارهای مالی

محدودیت ها و اشکالات عملکرد بازار مالی شامل موارد زیر است:

  • هیچ عملکردی در بازار مالی وجود ندارد که نشانگر ارزش ذاتی واقعی سهام باشد. به دلیل عوامل مختلف اقتصاد کلان مانند مالیات و غیره ، ارزش ذاتی واقعی سهام بعضا به درستی نشان داده نمی‌شود.
  • انواع مختلفی از اطلاعات توسط فعالین اقتصادی مورد نیاز است که توسط بازار مالی ارائه می شود، بسیار ضروری است که این اطلاعات صحیح و بروز باشد زیرا قیمت اوراق بهادار به شدت به شفافیت اطلاعاتی متکی است تا اطمینان حاصل شود که قیمت های مناسب توسط بازار برای اوراق بهادار تعیین شده است و این امر به کارایی بازارهای مالی منجر می‌شود.

جمع بندی:

باتوجه به موارد صحبت شده در این نوشتار می‌توان تا حد زیادی به این موضوع پی برد که عملکردهای بازار مالی نقش مهمی در اقتصاد هر کشور دارد.؛ و می‌توان بازارهای مالی را به انواع مختلفی تقسیم نمود اما نقش بازار مالی همان جایگاه اصلی خودیعنی تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را با هرعنوانی حفظ خواهدکردواین بستر را با استفاده از پس انداز سرمایه گذاران بالقوه در اقتصاد فراهم می کند. این امر منجر به تشکیل سرمایه در کشور شده و پس از گذشت چندسال ، نقش و کارکردهای بازار مالی به دلیل تعدد عوامل مختلف از جمله اقدامات انجام شده برای حمایت از سرمایه گذاران ، روش های حل اختلاف ، هزینه پایین معاملات ، تامین نقدینگی ، شفافیت و … تغییر چشمگیری را بر رشد و رونق اقتصادی خواهدگذاشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه