پیشگامان دنیای مالی
پیشگامان دنیای مالی ارائه دهنده خدمات آموزشی و مشاوره ای در حوزه مالی و سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار

اصول پژوهشی و استفاده از منابع مطالعاتی مالی

درس گفتاری از دکتر بنی اسد عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)

جناب آقای دکتر رضا بنی اسد دارای دکتری تخصصی مدیریت دولتی از دانشگاه تهران بوده و کارشناسی ارشد پیوسته در رشته مدیریت دولتی را در دانشگاه امام صادق(ع) گذرانده اند،ایشان هم اکنون عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)بوده و به تدریس در حوزه های مختلف مدیریت می پردازند.دکتر بنی اسد ضمن حضور در مدرسه تابستانه مالی در شهریورماه ۹۹ در جلسه ای به تبیین و تشریح اصول پژوهشی و نحوه استفاده از منابع مطالعاتی دانش مالی پرداختند که در ادامه این درس گفتار جهت استفاده مخاطبین محترم منتشر می شود:

(توجه: این نوشتار مطابق با محاوره استاد پیاده سازی شده است)

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اصول پژوهشی و نحوه استفاده از منابع مطالعاتی حوزه مالی

ارائه شده توسط دکتر رضا بنی اسد،عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)

• دسترسی به کتاب های حوزه ی دانش مالی چگونه ممکن است؟

Cengage , Wiley , Sage , Mcgraw hill , pearson ناشرانی هتسند که در این حوزه کتاب های معتبری دارند. کتاب های متنی ، کتاب هایی هستند که در دوره کارشناسی ارشد به عنوان منبع درسی استفاده میشوند. بسیار ویرایش میشوند و ارزش بسیاری دارند. طریقه ی دسترسی به این کتاب ها شامل خریدن و دانلود میشود. بهترین سایتی که در این حوزه کاربرد دارد gen.lib.rus.ec میباشد که گاهاً آدرسش به این شکل هم میشود Libgen.rs یا Libgen.io. این سایت پایگاه اطلاعاتی بسیار قوی ای است و حتی برخی از سایت های داخلی از این سایت به عنوان منبع خود استفاده میکنند. بعد از اینکه در سایت موضوع دلخواه را سرچ کردیم میتوانیم کتاب ها را بر اساس انواع مختلف مرتب کنیم. بهترین مرتب سازی بر اساس سال تالیف کتاب است. کتاب هایی که در سایت قرار میگیرند فرمت های مختلفی دارند همچون epub , emobi , pdf و …

برای استفاده از فرمت epub نرم افزار های بسیاری وجودی دارد ولی یکی از بهترین نرم افزار ها ، نرم افزارCalibre Management میباشد.


با توجه به اینکه ما یک پژوهشگر هستیم و نیاز به اطلاعات ساماندهی شده داریم ، میتوانیم از نرم افزار سیتاویاستفاده کنیم. این نرم افزار منابع و معاخذ را به طور اتوماتیک از اینترنت جمع آوری میکند و در انتها این منابع را به وُرد انتقال میدهد.


• دسترسی به مقالات و مجلات مالی چگونه است؟

مقالات و مجالات به دو دسته ی فارسی و غیر فارسی تقسیم میشوند.
فضای مجازی به دو دسته ی مرئی و نا مرئی تقسیم میشود. هر داده ای که موتور های جستجو قادر باشند برایما دریافت کنند وب مرئی است. گوگل ۲۰ تا ۲۵ درصد داده ها را نمایش میدهد و نزدیک به ۸۰ تا ۸۵ درصد داده ها در قسمت نامرئی هستند. مهم ترین قسمت وب نامرئی ، پایگاه های اطلاعاتی آن است. به طور مثال نمره ی درس فردی در سامانه ی گلستان در قسمت وب نامرئی میباشد. بنابراین وب نامرئی ارزشش نسب به موتور های جستجو بیشتر است.

اولین گام این است که ما باید مقالات و مجلات معتبر پیدا کنیم. اگر با کمبود وقت مواجه هستیم میتوانیم ازنرم افزار google scholar استفاده کنیم. گام بعدی استفاده از پایگاه های معتبر دیگر است مانندLibrary.wiley Online و ScienceDirecy و jstor و sage journals و oxford scholarship online و tandf و ebsco و emerald و sage و proquest و …

در این پایگاه ها علاوه بر این که انبوهی از مقالات وجود دارند پایان نامه ها هم در این پایگاه ها موجودمیباشند. بهترین نوع جستجو در این پایگاه ها بر اساس موضوع میباشد. اما بعضی مقالات به فروش میرسند.

راه های دیگری هم وجود دارد تا این مقالات را به صورت رایگان دانلود کنیم.ابتدا وارد پایگاه میشویم. در پایگاه سه فراداده برای مقاله وجود دارد. اولین فراداده عنوان دقیق مقاله است.سپس برای هر مقاله یک boi وجود دارد که دومین فراداده ما میباشد. فراداده ی بعدی لینک پیوند یا آدرس است.

پس از آنکه اطلاعات فوق بدست آمد میتوان به دو روش برای دانلود مقاله اقدام کرد:

روش اول استفاده از سایت Libgen.rus.ec میباشد. بعد از ورود به این سایت موضوع مقاله را در این سایتجستجو میکنیم سپس این سایت همه ی مقاله ها را درباره ی موضوع مورد نظر نشان میدهد. همچنین با استفاده از boi نیز در این سایت مقاله را پیدا و دانلود کرد. برای استفاده از آدرس یا لینک پیوند از سایت Sci-hub.tw استفاده میکنیم. همچنین boi نیز در این سایت کاربرد دارد.

اما برای مقاله های فارسی ما پایگاه های متعددی داریم همچون ensani.ir و noormags و sinaweb و
Sid.ir و elmnet و magiran و …
همچنین وزارت علوم به تازگی سایتی ساخته است برای رتبه بندی مقالات که ادرسش irisweb.ir میباشد و از آن میتوان در زمینه های مختلفی استفاده کرد.


• دسترسی به ویدئوهای آموزشی مرتبط با دانش مالی از چه روش هایی ممکن است؟

اولین قدم ما میتواند جستجو در گوگل باشد. سایت هایی که دوره های آموزشی معتبری دارند شامل Coursera و edx و Lynda و Total Training و …همچنین در سایت های ایرانی فرادرس و مکتب خونه و ویدرس و … مطرح میباشند که هر کدام از سایت هارسالت خودش را دارد. همچنین سایتی ایرانی به نام filegir وجود دارد که خود اکثر فیلم ها را خریده و با خرید اشتراک در این سایتمیتوان به اکثر فیلم ها دسترسی داشت.

(توجه:لینک ها در صفحه ی پایانی قرار دارند)


پرسش ها و پاسخ ها :

۱- نمونه فارسی از سایت های Libgen وجود دارد؟

بله سایت ها و نرم افزار هایی وجود دارد که در این زمینه بسیار کمک میکند. نرم افزار های فیدیبو ،طاقچه ، پژوهان ، سمتا و کتاب راه ، ایران صدا و نوار از نرم افزار هایی هستند که در این زمینه منابع بسیاری دارند.


لینک ها :

https://calibre-ebook.com
www.citavi.com
https://sci-hub.tw
www.ensani.ir
www.sid.ir
www.irisweb.ir
www.coursera.org
www.edx.org
www.youtube.com/edu
www.udemy.com
www.oxlearn.com
www.filegir.ir

«پایان»

جهت دریافت فایل این نوشتار بصورت جزوه مکتوب از بخش جزوات مکتوب سایت استفاده نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دلیل بازگشت وجه